WARBIRDS:

Nok et nytt fly til Russian Warbirds of Norway

Foreningen er i ferd med å bygge opp igjen flyparken etter den tragiske brannen på Geiteryggen i fjor.

NY FUGL: Flyet er foreløpig lakkert svart, men planen er at det skal få nye farger i løpet av vinteren. Etter alt å dømme blir registreringen LN-RWN. (Bilde: Russian Warbirds of Norway)

Russian Warbirds of Norway (RWON) mistet fire fly da det i slutten av september i fjor brøt ut brann på Skien Lufthavn

STORBRANN: Det var ingenting brannvesenet kunne gjøre for å redde flyene på Skien Lufthavn. Fire maskiner ble slukt av flammene.
STORBRANN: Det var ingenting brannvesenet kunne gjøre for å redde flyene på Skien Lufthavn. Fire maskiner ble slukt av flammene. Foto: Torbjørn Tungesvik / Varden

Kun foreningens Antonov An-2 overlevde den tragiske brannen.

Les også: Fire fly gikk tapt i storbrann

Har erstattet to fly

I løpet av de snart ti månedene som har gått, har foreningen jobbet hardt for å skaffe nye fly. 

Allerede i oktober kunne RWON fortelle at de hadde gått til anskaffelse av en ny Yakovlev Yak-52. Nå har de også erstattet ett av jagerflyene de mistet i brannen.

- Endelig er tiden kommet for å hente hjem et jagerfly igjen. Vi har i første omgang valgt maskinen vi har 16 års erfaring på, L-29.
For å nettopp komme i drift umiddelbart ble valget til slutt rimelig enkelt, skriver de på Facebook.

Står på Torp

PÅ TORP: Maskinen står nå på Torp, men skal til Skien så snart alt er på stell.
PÅ TORP: Maskinen står nå på Torp, men skal til Skien så snart alt er på stell. Foto: Russian Warbirds of Norway

Flyet skulle egentlig landet på Geiteryggen forrige lørdag, men står for øyeblikket strandet på Torp.  

- Det står hos Dakota Norway, som bistår oss med hangar. Vi vet ikke når flyet kommer til Geiteryggen, men antar det er på plass i løpet av juli/august, opplyser Terje Traaholt i RWON, som fløy flyet over fra England via København. 

- Våre utfordringer ligger blant annet i justering av bremser, slik at disse kan tjenestegjøre som normalt på Skien med sine 1400 meter kontra tidligere hjemlig bruk på over 2500 meter. Vi har også en startergenerator som må ettersees. Så det er et par småting vi må få på plass før Skien blir neste stopp.

PILOT: Terje Traaholt i Russian Warbirds of Norway fløy flyet fra England til Torp.
PILOT: Terje Traaholt i Russian Warbirds of Norway fløy flyet fra England til Torp. Foto: Silje Fehn / Russian Warbirds of Norway

Traaholt er takknemlig for bistanden Dakota Norway har ytet.

- Vi har fått uvurderlig hjelp. Vi ønsker å rette en stor takk til spesielt Tom Nilsen og co i Dakota Norway, samt Lufthavnvakta i Sandefjord som hjalp oss med transport og manøvrering da vi sto strandet på utebasen. Det er nettopp slike anledninger som viser det gode samholdet i dette flymiljøet! Det var hjelpsomhet fra alle kanter da man ble strandet med teknisk. 

LN-RWN

Piloten forteller til Flynytt at L-29-maskinen med callsign G-BZNT er kjøpt fra en privatperson i England. 

- Flyet er en standard L-29 Delfin, som vi har 16 års erfaring med. Maskinen har svært gode flyegenskaper, og akkurat denne maskinen har utover dette også gode ressurser ved at både motor og understell er byttet/overhalt for kort tid siden. Det var tidligere en del av et oppvisningsteam som kalte seg "Redstar Labels". 

Flyet er foreløpig lakkert svart, men det vil få nye farger i løpet av vinteren. Den planlagte registreringen er LN-RWN.  

- Garantert flere flykjøp

Russian Warbirds of Norway mistet begge sine Aero L-29 Viper/Delfin- jagerfly og to Yakovlev Yak-52 i brannen.

FØRST UT: Allerede i oktober i fjor skaffet Russian Warbirds of Norway seg en ny Yakovlev Yak-52.
FØRST UT: Allerede i oktober i fjor skaffet Russian Warbirds of Norway seg en ny Yakovlev Yak-52. Foto: Kaj Alver

Foreningen har så langt valgt å "kjøpe tilbake" fly de har lang erfaring med.

Les også: Russian Warbirds of Norway har kjøpt Yak52

- Vi kommer garantert til å kjøpe flere fly med tiden, men akkurat nå er det full fokus på  de siste nyanskaffelsene. Prioriteten er selvsagt å ha 100 prosent operativ status på flyparken før vi retter blikket mot nye fugler. Selv om det ble L-29 i denne omgangen også, betyr ikke det at L-39 er ute av bildet, forteller Traaholt, og legger til:

- Kommer det noe flaksende forbi som fanger interessen, har vi ikke til nå hatt for vane å se i andre retninger. Så vi får ta det som det kommer!

 

 

 

 

 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Continental Says Diesels Are Making Inroads

<p>With a full line of aerodiesel engines in its product portfolio, Continental Motors says it’s seeing more uptake...

Flight Design Under New Ownership

<p>Flight Design, which has been in receivership in Germany since February 2016, is now under new ownership, the...

NBAA Convention Set For October In Las Vegas

<p>NBAA will hold its annual business aviation convention and exhibition in Las Vegas, Oct. 10-12, the group...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen