Russian Warbirds of Norway har kjøpt nytt fly

- Antagelig den fineste Yak 52 i Nord-Europa.

NYTT FLY: Russian Warbirds of Norway har allerede sikret seg en ny Yak-52. (Bilde: Kaj Alver)

Russian Warbirds of Norway (RWON) mistet fire fly da det i slutten av september brøt ut brann på Skien Lufthavn. Nå har den hardt rammede foreningen endelig gode nyheter å komme med: Et nytt fly er i boks.

Lørdag ble det inngått avtale om eierskifte av en Yakovlev Yak-52.

- Etter den tragiske brannen har det vært tett dialog mellom Russian Warbirds og tidligere eier av LN-HDA, Håvard Dale. Det har resultert i at våre Yak-piloter har etablert et sameie, - og maskinen vil bli driftet av Russian Warbirds, med base i Skien. Håvard blir en av sameierne, skriver de på nettsiden gjenreising.no.

Snart på plass

Russian Warbids of Norway beskriver LN-HDA som «den antakelig fineste Yak 52 i Nord-Europa».

- Den er strøken med 400hk motor (orginalt 360hk), et fantastisk bra røykanlegg, samt longe-range fueltanker. Som en kuriositet kan vi fortelle at flyet tidligere har vært eiet av gitarist, vokalist og låtskriver i Pink Floyd, David Gilmour. Faktisk så har også Tom Cruise logget en tur i flyet! skriver de.

Flyet, som blant annet har vært omtalt som «Pink Floyd-flyet», skal overleveres i månedsskiftet oktober/ november. Det vil det deretter ha fast base Skien.

RWON har i tillegg en Antonov An-2, som overlevde brannen. 

Vil satse på aerobatics

Håvard Dale forteller til Flynytt at avgjørelsen om å selge flyet ble tatt før brannen på Geiteryggen. 

- Når brannen og tapet av RWONs flysamling var et faktum ble det umiddelbart etablert en dialog som nå resulterte i eierskifte. For min del er jeg utrolig glad for at denne Yaken blir i Norge, og at folk kan oppleve den videre fra baksetet eller bakken på flyshow. 

Han opplyser også at bakgrunnen for salget er at han ønsker å satse mer på aerobatic-konkurranseflyging. 

- Nå anskaffer vi en Yak 50 eller Yak 55, de er mer designet og bygget for dette formålet. 

- Tungt å gi fra seg flyet

Dale forteller at de skal bidra med lån av utstyr og verktøy som RWON trenger for å få driften i gang igjen.

Foto: Richard Toft

- Samarbeidet vi har inngått med eierandel i Yak 5'en åpner nye muligheter både for oss og RWON. Vi tenker dette bygger broer og på langsiktig styrker tilbudene både i Bergen, der flyet har holdt til fram til nå, og i Skien. 

Men det er ikke bare lett å sende flyet avgårde.

- Det kommer til å bli tungt å gi fra seg dette flyet, det har gitt oss enormt mye flyglede. Min kone, barna og spesielt sønnen Odin Dale (15 år) har blandete følelser for dette. Han begynner på flysertifikatet sitt i vinter og har allerede flydd mye Yak 52. Så vi må nok ofte til Skien og fly den fremover.

LES MER: Russian Warbirds of Norway etter den tragiske brannen: - Vil kjøpe nye fly

Ukjent brannårsak

Etterforskingen av brannen på flyplassen på Geiteryggen foregår fremdeles for fullt. Politiet i Vestfold har fått assistanse fra Kripos, skriver ta.no.

Årsaken til brannen er ennå ikke kjent. 

- Vi venter på de tekniske rapportene for å se om de kan si noe mer om brannårsaken, sier politiadvokat Jan Helge Palm ved Tønsberg politistasjon til avisa.

Ifølge ta.no er det foreløpig ikke noe som tyder på at brannen var påsatt.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

NTSB: Poor Pilot Decisions Led To Fatal Balloon Crash

<p>A commercial balloon pilot’s “pattern of poor decision-making” led to his balloon striking power lines and then...

New WACO Walks On Water

<p>WACO Aircraft announced the debut of the amphibious version of their radial engine biplane yesterday—the YMF-5F....

Short Final

<p>It was Saturday afternoon some years ago at our mid-sized, midwestern airport.Things were hopping. Air Guard jets...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen