Grønnere flyging:

Williams har blant annet produsert motoren (FJ33-5A) som er montert på Cirrus Vision Jet. Foto: Cirrus

Tester bærekraftig drivstoff

Kan nyvinningen danke ut tradisjonelt JET A?

Publisert

En måte å redusere klimagassutslippene på er å bruke bærekraftig flydrivstoff i stedet for JET A.

Viktigheten av å teste jetmotorer med 100 prosent SAF kan ikke undervurderes dersom industriens mål om å halvere de totale karbonutslippene innen 2050 skal oppnås.

Må være 100 prosent SAF for å være bærekraftig

Ifølge selskapet Air BP, som produserer SAF, blir drivstoffet laget av bærekraftige materialer og blandet inn i tradisjonelt fossilt JET A.

Drivstoffet har en kjemi som er veldig lik den vi finner i tradisjonell fossilt flydrivstoff. De bærekraftige materialene som brukes er matolje, og andre oljer fra dyr eller planter (men ikke palmeolje), fast avfall fra private hjem og bedrifter, for eksempel emballasje, papir, tekstiler og matrester som ellers ville blitt sendt til deponi eller forbrenning.

Andre potensielle kilder inkluderer skogsavfall som avfallstrevirke og energiavlinger, inkludert raskt voksende planter og alger.

Dyrere enn tradisjonelt drivstoff

I henhold til Air BP gir SAF opptil 80 prosent lavere karbonutslipp i dets livssyklus enn det tradisjonelle drivstoffet det erstatter.

Men for å være et virkelig bærekraftig drivstoff, må det være 100 prosent SAF, som eksempelvis drivstoffet som nylig ble brukt i testflyvningen Williams International utførte i april 2021.

SAF er i dag dyrere enn tradisjonelt fossilt jetdrivstoff. Det skyldes i hovedsak en kombinasjon av dagens tilgjengelighet av bærekraftige råstoffer og en kontinuerlig utvikling av nye produksjonsteknologier.

Hvordan SAF produseres. Illustrasjon: Air BP

Etter hvert som teknologien utvikles og modnes vil den også bli mer effektiv, og forventningen er derfor at SAF med tiden blir mindre kostbar for kundene.

Vellykket testflyvning

Williams er verdensledende innen design og produksjon av små gassturbinmotorer, som eksempelvis den som er montert på Cirrus Vision Jet. Williams serie av FJ33/Fj44 fanjet-motorer startet med den enkle, men robuste FJ44-1A.

I dag er det mer enn 5700 FJ44-motorer i drift som totalt har akkumulert 13 millioner flytimer. Motoren som ble testet i april var en FJ44-4 motor.

Testflyvningen ble gjennomført fra Williams operasjonssenter i Pontiac, Michigan og foregikk i flygenivå FL450 til nordlige Michigan. Testflyvningen inneholdt også omfattende materialekompatibilitets- og utholdenhetstesting, som validerte motorens ytelser og pålitelighet ved bruk av 100 prosent SAF.

–  Flyvningen foregikk uten anmerkninger og motoren fungerte feilfritt, den så ikke engang ut til å legge merke til at den brente bærekraftig drivstoff, uttaler sjefsflyger Robert Lambert i en pressemelding.

Flyvningen markerer også et skritt i selskapets plan for å redusere miljøpåvirkningen fra forretningsfly ved å arbeide for en karbonnøytral produktlivssyklus.

– Vi har vist at Williams’ motorer kan bruke 100 prosent SAF for å redusere karbonavtrykket fra forretningsflyging, sier Gregg Williams, styreleder, president og administrerende direktør i Williams International, og fortsetter:

– Det neste kritiske trinnet er å akselere produksjonen av SAF for å gjøre det mer allment tilgjengelig og rimelig.

Powered by Labrador CMS