NEDBRENT: Det var lite annet enn pipen som sto igjen etter brannen. Fire fly ble slukt av flammene.

Russian Warbirds of Norway etter den tragiske brannen: - Vil kjøpe nye fly

Foreningen har ingen planer om å gi seg.

Publisert Sist oppdatert

Det har snart gått to uker siden Terje Traaholt i Russian Warbirds of Norway opplevde det han beskriver som «det ultimate marerittet».

Klokka 00.30 natt til torsdag 29. september ringte politiet for å fortelle at det brant i hangaren på Geiteryggen. Traaholt hev seg i bilen og kjørte til flyplassen. Der kunne brannvesenet opplyse at det ikke var noe håp om å få reddet ut de to Aero L-29 Viper/Delfin-jagerflyene og de to Yakovlev Yak-52 som befant seg i hangaren.

- Det er det verste vi kan komme borti i denne bransjen, bortsett fra havari. Det er totalt ødeleggende, sier Traaholt til Flynytt. 

STORBRANN: Russian Warbirds of Norway mistet fire av fem fly i brann. Det er ennå ikke kjent hva som forårsaket brannen.

Fikk reddet papirer

Det eneste lyspunktet er at man har greid å redde Antonov An-2, som sto parkert utenfor hangaren.  

- Førsteprioritet ble da å få reddet ut de tekniske journalene til flyet. Jeg var med mens røykdykkerne brøt seg inn i lokalene våre. Det var flammer i etasjen over og bygget sto og durte. Vi hadde bare sekunder på oss før vi måtte evakuere, forteller Traaholt.

Deretter ble han stående og se på at flyene han var så glad i gikk opp i røyk.

GIR SEG IKKE: Terje Traaholt i Russian Warbirds of Norway forteller at foreningen planlegger å kjøpe nye fly.

- Å stå og se inn i hangaren da flammene tok maskinene og de gikk i luften... Det er nesten som å se familien sin brenne inne. Dette var vårt andre hjem og vår andre familie. Vi hadde fløyet dem, pleiet dem og jobbet med dem i så mange år. Det er vanskelig å beskrive... 

Hadde forsikret tre fly

Begge Yak-ene hadde full dekning, men bare ett av jagerflyene var forsikret. Et tredje L-29, som var delefly og simulator, var også uforsikret.  Foreningen forventer nettotap i millionklassen. 

- Verdiene og pengene er egentlig underordnet. Alt kan erstattes, og det går også an å få tak i tilsvarende fly. Men det er ikke de flyene vi har brukt så mye tid på å holde operative. Når du står i hangaren og ser på de forkullete resten av det som har vært et fly, da er det klinkende klart at du står ved bunnlinjen, sier han. 

Han forteller at det også er vondt å miste ting som patcher, flyhistoriske papirer, gamle skjøter og andre gjenstander som vitner om flyplassens historikk.

- Det er ting som er av interesse for en flyentusiast, men på forsikringsoppgjøret utgjør det null kroner. Bygningen som brant var et av byggene som huset mest gammel historie på Geiteryggen, sier Traaholt. 

Vil kjøpe nye fly

BORTE: L29 Viper var et av flyene som forsvant i brannen.

Selv om Russian Warbirds of Norway har mistet hangaren sin og fire av fem fly, er de ikke i tvil om at de vil fortsette som forening. 

- Det eneste som er helt sikkert er at foreningen består og vil bygge seg opp igjen. Flyene som gikk tapt var eid privat, men de ble driftet av foreningen. Alle har gått med på at forsikringspengene uavkortet skal gå til å kjøpe tilsvarende fly. I dette tilfellet var et av flyene udekket, men vi kommer til å behandle alle eierne likt og legge forsikringspengene i én pott. En for alle, alle for en, sier han.

TRØSTEN: Antonov An-2 er for øyeblikket Russian Warbirds of Norways eneste fly.

Foreningen jobber nå intenst med å stake ut den videre kursen. De har blant annet opprettet en ny nettside, gjenreising.no, der de forteller om veien videre. 

- Vi er Russian Warbirds of Norway, så vi må se østover. Det er Yak som har vært greia vår, så den flytypen kommer uten tvil tilbake. Når det gjelder jagerfly, er det mye å velge i. Det naturlige valget er L29 eller storebroren L39. Det er nok stor sannsynlighet for at vi kikker nærmere på L39 denne gangen, sier han.

Ettårs-horisont

Traaholt forteller at alt koker ned til hvilke fly som er på markedet og hvor mye penger foreningen greier å skrape sammen. De holder øynene vid åpne. 

YAK52: Begge foreningens Yak-52 brant opp.

Inntil videre er foreningens eneste fly, Antonoven, grunnmuren i Russian Warbirds of Norway.

- Den viser at vi fortsatt er der og holder koken. Antonoven vil naturligvis generere noen kroner, men vi må først og fremst bygge oss opp igjen ved hjelp av forsikringspengene og egne lommebøker.  Ny båt eller hytte ved sjøen kan vi se langt etter en god stund fremover, sier han.

Forhåpentligvis tar det ikke lange tiden før Russian Warbirds of Norway har flere fly i luften.

- Det er høyst realistisk at vi har et jetfly og en propellmaskin på vingene i løpet av en horisont på et drøyt år. 

Hangarfest

Traaholt forteller at de har fått massiv støtte etter brannen. 

- Vi har fått en enorm oppbacking fra både nærmiljøet og Fly-Norge. Selv flyplassmotstandere og personer som tidligere har klaget over støy har kondolert og ytret ønsker om å være med på dugnad. Mange har også meldt seg inn i foreningen som støttemedlemmer. All støtten vi har fått gjør at tragedien ikke er verre enn det den er.

GIKK TAPT: Begge foreningens Yak52 gikk tapt i brannen.

Russian Warbirds of Norway forsøker å holde miljøet samlet, spesielt nå som det er tøffe dager. Hangarfesten de hadde invitert til 26. november vil gå av stabelen som planlagt - riktignok i et annet lokale. 

For til tross for alt foreningen har mistet, er de fast bestemt på å se fremover. Når man føler man har nådd bunnen, kan det jo ikke gå andre veier enn oppover.

- Det er ingen andre alternativer enn å bite tenna sammen og stå på videre, sier Traaholt.

Årsaken til brannen er ennå ikke kjent.

Powered by Labrador CMS