Hendelser:

Nedre Romerike Flyklubbs Aquila LN-NRC på jordet etter nødlandingen lørdag 20. januar.
Nedre Romerike Flyklubbs Aquila LN-NRC på jordet etter nødlandingen lørdag 20. januar.

Etter nødlandingen ved Kjeller: - Flygeren gjorde alt riktig

- Det gikk bare ett sekund fra første indikasjon til propellen stod helt stille, sier operativ leder i flyklubben, Helge Storflor, til Flynytt.

Publisert Sist oppdatert

Lørdag formiddag 20. januar nødlandet Nedre Romerike Flyklubbs Aquila, LN-NRC, på et jorde cirka 800 meter fra Kjeller flyplass. Piloten var alene ombord.

- Han var cirka 250 fot over bakken da motoren kuttet ganske umiddelbart. Det gikk bare ett sekund fra første indikasjon til propellen stod helt stille, sier operativ leder i flyklubben, Helge Storflor, til Flynytt.

Bråstans i den dype snøen

Den røde pilen viser hvor flyet nødlandet.
Den røde pilen viser hvor flyet nødlandet.

Han forteller at det skjedde på utklatring før den høyden piloten i henhold til flyets håndbok skal justere motorsetting.

Nedre Romerike Flyklubbs Aquila hentes ut med helikopter fra Helitrans etter nødlandingen lørdag 20. januar.
Nedre Romerike Flyklubbs Aquila hentes ut med helikopter fra Helitrans etter nødlandingen lørdag 20. januar.

 - Flygeren, som har hatt flylappen i rundt ett år, gjorde alt helt riktig. Han kjente til hvilke nødlandingsområder som var aktuelle ved avgang bane 30 på Kjeller. Han senket nesen og svingte mot et jorde han kjente til fra før, sier Storflor.

- Han landet på et stort, fint, snødekket jorde. Den dype snøen gjorde at flyet bråstoppet etter én flylengde. Det var mye motstand. Vingene tok ikke nedi, så den eneste synlige skaden er at nesehjulet ble slått av. Ellers ser flyet ganske så helt ut, sier Storflor.

Flygeren kunne gå for egen maskin til bilveien 250 meter unna, der han ble plukket opp av ambulanse og kjørt til legevakten hvor det ble konstatert et mindre brudd i ryggen. Flygeren er nå sykemeldt, men vil bli bra igjen.

Han utløste også ELT manuelt, og det var gjennom hovedredningssentralen på Sola at Storflor ble informert om hendelsen. Han hev seg i bilen og var på stedet noen minutter senere. 

Hentet ut med helikopter

Torsdag ettermiddag ble flyet fraktet med helikopter de cirka 800 meterne fra jordet til flyklubbens lokaler på Kjeller.

- Det gikk veldig fint. Vi teipet gummipølser på toppen av vingene for å ta vekk løft. Det var Helitrans på Kjeller som utførte oppdraget, og de gjorde en veldig god jobb. Hele operasjonen gikk smertefritt i vindstille, nydelig vintervær.

Nå står flyet i klubbens hangar i påvente av at Havarikommisjonen skal undersøke det nærmere. 

Storflor er usikker på når LN-NRC bli å se på vingene igjen.

- Først må Havarikommisjonen frislippe den, og deretter overtar ansvarlig tekniker saken. Det er sannsynlig at flyet vil trenge en motoroverhaling, så jeg tror neppe det blir før utpå våren. Klubben har en Aquila til, som straks er klar etter propelloverhaling, men dersom den ikke dekker behovet vårt fremover må vi vurdere å leie inn et ekstra fly, sier han. 

Flyet på jordet etter nødlandingen som fant sted cirka 800 meter fra flyplassen. Foto: Helge Storflor
Flyet på jordet etter nødlandingen som fant sted cirka 800 meter fra flyplassen. Foto: Helge Storflor

Tar lærdom av hendelsen

Den operative lederen forteller at klubben allerede har begynt å se på hvilken lærdom de kan ta med seg videre etter hendelsen.

Snart klare for løft.
Snart klare for løft.

- Det var svært kaldt på Kjeller morgenen nødlandingen skjedde, med helt ned i minus 28 målt en time før havariet. Vi vurderer å slå fast at dersom det er mer enn minus 20 på bakken, så flyr vi ikke. Vi kan naturligvis ikke si at det er en sammenheng her, men det er et sikkerhetsaspekt ved å fly i så sterk kulde, sier han, og legger til:

- Ved vår årlige PFT vil vi også komme til å minne medlemmene våre på at man må kle seg etter været. Vi ser stadig vekk noen som tropper opp tynnkledde og med joggesko og ankelsokker selv i sterk kulde. Ved en nødlanding i terreng kan ting bli unødvendig farlig. Det skal sies at flygeren som nødlandet på jordet var veldig godt kledd. 

Storflor sier at de er veldig glade for at  klubbens gjentatte trening på nødsituasjoner, sikkerhetstenkning og brief før hver avgang har gitt gode resultater.

- Om flygeren i dette tilfellet hadde reagert annerledes kunne utfallet ha blitt svært mer dramatisk.

 

Powered by Labrador CMS