John Eirik Laupa i Norges Luftsportforbund sier til Flynytt at utfallet av Kjeller-saken i Lillestrøm kommune får betydning for hvordan samferdselsmyndighetene skal jobbe videre med en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området.

- Har ikke begrep om kulturhistoriske verdier

Generalsekretær i Norges Luftsportforbund, John Eirik Laupsa, mener byråkratene "vil ta vare på flyhistorien ved å navngi gater og lage et vitensenter". Han oppfordrer de folkevalgte til å se på innbyggernes solide oppslutning om bevaring av flyplassen.

Publisert

I dag ble det kjent at kommunedirektøren anbefaler å si nei til flygende fly på Kjeller i fremtiden. Saken skal behandles i Lillestrøm kommunestyre 29. mars, og saksfremlegget ble lagt ut fredag formiddag.

Der skriver hun at hun anbefaler at arbeidet for å utvikle flyplassområdet settes i gang uten at det legges til rette for fly i luften.

Generalsekretær i Norges Luftsportforbund, John Eirik Laupsa, reagerer på anbefalingen.

– Byråkratene har ikke begrep om kulturhistoriske verdier. De vil ta vare på flyhistorien ved å navngi gater og lage et vitensenter. Hadde administrasjonen i Lillestrøm kommune fått bestemme i Oslo hadde Akershus Festning og Frognerparken vært nedbygget med boliger og barnehager for lenge siden, sier han til Flynytt.

- Lytt til innbyggerne!

Han oppfordrer politikerne til å lytte til innbyggerne i kommunen, som har vært tydelige på at de ønsker å bevare Kjeller med fly.

– Det er politikerne som bestemmer. Et solid flertall av innbyggerne ønsker å bevare Kjeller flyplass. Spørsmålet nå blir hvorvidt de folkevalgte skal lytte til innbyggerne som har valgt dem.

Laupsa viser til at analysebyrået InFact har gjennomført befolkningsundersøkelser tre ganger de siste seks årene, som alle viser en solid oppslutning om bevaring av Kjeller flyplass. I tillegg til folkeaksjonen i september i fjor, der anslagsvis opp mot 3.000 mennesker møtte opp for å slå ring om flyplassen.

– Jeg har ikke fått lest hele innstillingen, men er ikke overrasket over at administrasjonen vil fjerne flyene fra Kjeller. Byråkratene har innstilt på dette tidligere, og nå må de bevise hvorfor det var riktig. Det har ligget i kortene hele tiden, sier Laupsa, og legger til:

- Og det er tydelig at de har jobbet tett sammen med private utbyggere og Forsvarsbygg, som begge har en sterk egeninteresse for å utvikle boliger og kontorer på området.

- Utført på sviktende premisser

Generalsekretæren mener administrasjonen skyver utredningene på økonomi og sikkerhet foran seg, men at dette er bestillingsverk utført på sviktende premisser.

- Videre vil etableringen av et luftfartøyvernsenter ikke trenge å koste kommunen en krone, men dette har ikke administrasjonen tatt innover seg. Alt dette må politikerne ta stilling til.

Laupsa sier til Flynytt at utfallet av Kjeller-saken i Lillestrøm kommune får betydning for hvordan samferdselsmyndighetene skal jobbe videre med en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området.

– Stortinget har bestemt at det er en offentlig oppgave, noe som NLF jobbet for i en årrekke. Å bevare Kjeller flyplass vil være den beste løsningen. Det har vi sagt klart og tydelig fra om til alle nasjonale beslutningstakere, inkludert Samferdselsdepartementet. Dersom Lillestrøm kommune nå vedtar at det ikke blir noen flyplass, så må regjeringen finne en annen løsning, sier han.

Flynytt får opplyst at kommunedirektøren ikke ønsker å kommenter saken ytterligere før den har vært til politisk behandling 29. mars.

Powered by Labrador CMS