Flyforbud:

PÅ BAKKEN: Det er andre gang Behring Breivik-saken i Telemark fengsel, avdeling Skien, fører til flyforbud.

- Hensynet er så avgjørende at det veier tyngre enn behovene luftromsbrukere ville måtte ha for å fly gjennom området

Luftfartstilsynet sendte ikke utkastet til forskriften om flyforbud rundt Skien fengsel på høring.

Publisert

Når ankebehandlingen av den sivile saken til Anders Behring Breivik begynner i januar blir det totalt flyforbud over Skien fengsel.

Flyforbudet vil gjelde fra 10. januar kl. 7 til 13. januar kl. 17, og fra 17. januar kl. 7 til 18. januar klokken 17. Flyforbudssonen gjelder Telemark fengsel, Skien avdeling, lateral utstrekning: 2,5 nautiske mil (4,6 kilometer) og vertikal utstrekning: 2500 fot (760 meter).

Les mer: Derfor blir det flyforbud under Behring Breivik-saken

- Avgjørende hensyn

Restriksjonsområdet ble besluttet med hjemmel i luftfartsloven § 9-1, en bestemmelse som primært er etablert for å unngå sammenstøt mellom luftfartøy og andre luftfartsulykker. Ved enkelte andre tilfeller har restriksjonsområder blitt besluttet med hjemmel i politloven § 7, som er politiets hjemmel til å håndheve offentlig ro og orden.

FLYFORBUD: Under ankesaken til Anders Behring Breivik vil det i fem dager være forbudt å fly i dette området.

- Bakgrunnen for opprettelsen er en søknad fra Sør-Øst politidistrikt om restriksjonsområde over Telemark fengsel i forbindelse med ankesaken mot Anders Behring Breivik. Luftfartstilsynet har vurdert søknaden, og har på bakgrunn av politiets begrunnelse gitt medhold i opprettelsen av flyforbudssonen de dagene rettssaken pågår, skriver kommunikasjonsdirektør i Luftfartstilsynet, Frank Gøran Nordheim, i en mail til Flynytt.

Han legger til:

-  Det er viktig for norske samfunnsinteresser at rettsaken mot Anders Behring Breivik kan gjennomføres uten sikkerhetskomplikasjoner. Dette hensynet er så avgjørende at det veier tyngre enn behovene luftromsbrukere i det ikke-kontrollerte luftrommet rundt Telemark fengsel, avdeling Skien, ville måtte ha for å fly gjennom området.

 Politiet kan vurdere enkeltflyvninger

Lederen av Grenland luftsportssenter, Tor Kristian Authen, mener derimot at et flyforbud er helt unødvendig.

- Vi har hatt mye kommunikasjon med politiet, og fikk mast oss til et unntak for kommersielle fly og helikoptre. Vi har også fått ordnet det slik at vi kan få tillatelse til å fly i spesielle tilfeller, som hvis noen har en maskin som må på 100-timerssjekk, sa han da Flynytt pratet med ham i slutten av desember

Nordheim forteller at Luftfartstilsynet har gitt politiet adgang til å vurdere enkeltflygninger innenfor flyforbudssoner, nettopp for å redusere negative konsekvenser.

- Slike tillatelser kan være aktuelt å gi for flyvninger fra NorAviations helikopterskole i Skien og enkelte luftfartøy som opererer ut fra Skien flyplass, Geiteryggen. Flyvningene må i hvert tilfelle koordineres med politiet. I tillegg er det ikke forbud mot flyging av luftfartøy fra politiet og Forsvaret, luftfartøy på søk- og redningsoppdrag eller i ambulanseoppdrag.

Ble ikke sendt på høring

Nordheim opplyser at utkastet til forskrift ikke ble sendt på høring i dette tilfellet.

Det er i tråd med Utredningsinstruksen punkt 3-3. Høring ble ikke gjennomført siden dette ikke ville vært praktisk gjennomførbart før rettssaken.

Dette er den andre rettssaken i Telemark fengsel med påfølgende flyforbud.

- Vi forsøkte i forrige runde uten å lykkes. Vi synes dette virker som en overreaksjon, men i samråd med lokale miljøer har vi ikke kontaktet politiet denne gangen. Vi jobber derimot langsiktig og spiller inn synspunkter i forbindelse med revidering av luftfartsloven, slik at ikke miljøer som ikke bør rammes av restriksjoner blir satt på bakken, har generalsekretær i Norges Luftsportforbund, John Eirik Laupsa, tidligere uttalt

Powered by Labrador CMS