Flyforbud:

Derfor blir det flyforbud under Behring Breivik-saken

Lederen av Grenland luftsportssenter, Tor Kristian Authen, mener et flyforbud er helt unødvendig.

FLYFORBUD: Under ankesaken til Anders Behring Breivik vil det i fem dager være forbudt å fly i dette området. (Bilde: Politiet)

Når ankebehandlingen av den sivile saken til Anders Behring Breivik begynner i januar blir det totalt flyforbud over Skien fengsel, opplyser Sør-Øst politidistrikt i en pressemelding

Flyforbudet vil gjelde fra 10. januar kl. 7 til 13. januar kl. 17, og fra 17. januar kl. 7 til 18. januar klokken 17. Flyforbudssonen gjelder Telemark fengsel, Skien avdeling, lateral utstrekning: 2,5 nautiske mil (4,6 kilometer) og vertikal utstrekning: 2500 fot (760 meter).

- Politiet har ansvar for sikkerheten på utsiden av fengselet. Vi skal ivareta sikkerheten til alle som bor i Grenland, og har derfor valgt å etablere flyforbud i den aktuelle tidsperioden. Vi må ta høyde for alle eventualiteter, sier Annie Sandersen, driftsenhetsleder i Grenland, i pressemeldingen.

- Helt unødvendig

Lederen av Grenland luftsportssenter, Tor Kristian Authen, mener et flyforbud er helt unødvendig.

- Vi har hatt mye kommunikasjon med politiet, og fikk mast oss til et unntak for kommersielle fly og helikoptre. Vi har også fått ordnet det slik at vi kan få tillatelse til å fly i spesielle tilfeller, som hvis noen har en maskin som må på 100-timerssjekk, sier han til Flynytt. 

Authen forteller at klubben har mye aktivitet som rammes av flyforbudet.

- Vi taper inntekter til klubben og elevene blir forsinket i utdannelsen. Vi har mye skoleflyging, og det er flyaktivitet her hver eneste dag. Vi er svært lite glade for flyforbudet, sier han. 

Authen opplyser at de forsøkte å få omgjort flyforbudet forrige gang det var rettssak (i mars 2016, red.anm.), men at de ikke kom noen vei. Denne gangen har de ikke gjort noe forsøk på å reversere avgjørelsen.

Droneproblematikk

Politiførstebetjent i Telemark politidistrikt, Bjørge Lothe, har forståelse for at luftsportmiljøet reagerer på flyforbudet.

- Vi gjør det på grunn av droneproblematikken og sikkerhetsaspektet rundt dette. Vi ønsker ikke droner rundt fengselet. Det som skjer i luften er like viktig som det som skjer på bakken. Det er en totaltvudering rundt sikkerheten som gjør at vi innfører dette forbudet, sier han til Flynytt.

Restriksjonsområdet ble besluttet med hjemmel i luftfartsloven § 9-1, en bestemmelse som primært er etablert for å unngå sammenstøt mellom luftfartøy og andre luftfartsulykker. Ved enkelte andre tilfeller har restriksjonsområder blitt besluttet med hjemmel i politloven § 7, som er politiets hjemmel til å håndheve offentlig ro og orden.

- Har strukket oss så langt vi har kunnet

Lothe sier at politiet har forsøkt å imøtekomme flymiljøets behov for å unngå økonomiske tap. De har blant annet åpnet for at NorAviation kan fly fra området så lenge de varsler politiet før hver flyvning. Politiet tillater også militær- og syketransport og politi- og redningsoppdrag.

- Vi har hatt kontakt med både småflyklubben og NorAviation. Det er NorAviation som vil lide det største økonomiske tapet. De har fått dispensasjon til å drive som vanlig. Vi har strukket oss så langt vi har kunnet. Dersom noen småfly absolutt må i luften, kan de ta kontakt med politiet, sier han. 

- Har politiet vurdert et flyforbud som kun berører ubemannede luftfartøy? 

- Ja, men vi ønsker at også småfly inkluderes i forbudet. Derfor har vi lagt oss på den linjen vi har gjort. Vi ønsker verken småfly eller droner i området. Det er grunnen til at vi har fått forskriften fra Luftfartstilsynet, sier Lothe. 

- Frykter dere at allmennflyene skal bli benyttet til fotooppdrag?

-  Det er sikkerhetssaspektet i dette. Jeg vil ikke gå inn på hvorfor vi gjør det, eller hva som er bakgrunnen til dette. Vi ønsker kontroll på luftrommet med tanke på sikkerheten.

Lothe sier at han ikke har mottatt noen klager fra allmennflymiljøet, men opplyser at politiet vil vurdere saken dersom det legges frem tall på økonomiske tap.  

Jobber for færre restriksjoner

Generalsekretær i NLF, John Eirik Laupsa, forteller at luftsportforbundet jobber for at miljøer som ikke bør rammes av restriksjoner skal unngå å bli satt på bakken. Det er langt fra første gang norske piloter rammes av et flyforbud.

- Det ble annonsert et stort restriksjonsområde da den første rettssaken ble avholdt i Oslo. Vi tok da umiddelbart kontakt med politiet, og fikk endret det så det ble håndterlig for allmennflygingen, sier han til Flynytt.

Dette er den andre rettssaken i Telemark fengsel med påfølgende flyforbud.

- Vi forsøkte i forrige runde uten å lykkes. Vi synes dette virker som en overreaksjon, men i samråd med lokale miljøer har vi ikke kontaktet politiet denne gangen. Vi jobber derimot langsiktig og spiller inn synspunkter i forbindelse med revidering av luftfartsloven, slik at ikke miljøer som ikke bør rammes av restriksjoner blir satt på bakken, avslutter Laupsa. 

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Search Ends For Malaysian Flight 370

After nearly three years of work searching the ocean floor with deep-sea submersibles for Malaysian Airlines Flight...

New Theory — Did D.B. Cooper Work For Boeing?

The FBI officially closed the book last year on the unsolved case of a 1971 hijacking by the man known as D.B....

Airbus Helicopter "Bubble" Windows Now Certified

Swiss Rotor Solutions has developed a retrofit "bubble" window set for Airbus H125/AS350 helicopters, and recently...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen