Extra 330LE

Walter Extra med ny verdensrekord for elektriske fly

Den tyske akroflygeren kuttet den forrige rekorden med over minuttet, da han steg til 3000 meter på fire minutter og 22 sekunder.

SATTE NY REKORD: Akroflyger og flydesigner Walter Extra satte i november verdensrekord da det elektriske flyet Extra 330 LE brukte fire minutter og 22 sekunder på å stige til 3000 meter.
SATTE NY REKORD: Akroflyger og flydesigner Walter Extra satte i november verdensrekord da det elektriske flyet Extra 330 LE brukte fire minutter og 22 sekunder på å stige til 3000 meter. (Bilde: Frank Martini / Extra Aircraft)

Akroflyger og flydesigner Walter Extra har satt ny verdensrekord. I det elektriske flyet Extra 330LE brukte han bare fire minutter og 22 sekunder på å stige til 3000 meter, skriver Aerokurier.

Barberte gammel rekord med over minuttet

Verdensrekorden ble satt i Dinslaken, vest i Tyskland. Flyet, som har en vekt på i underkant av 1000 kilo, steg med 11, 5 meter i sekundet. 

Dermed kuttet Walter Extra den forrige rekorden, satt av amerikanske William M. Yates tre år tidligere, med ett minutt og ti sekunder.

Rekorden, som faller inn under kategorien elektriske fly under 1000 kilo, er godkjent av  den internasjonale luftsportorganisasjonen FAI. 

Motor på 50 kilo 

ATTRAKSJON: Extra 330LE var blant nyhetene som ble vist frem under Aero 2016 i Friedrichshafen.
ATTRAKSJON: Extra 330LE var blant nyhetene som ble vist frem under Aero 2016 i Friedrichshafen. Foto: Torkell Sætervadet

Extra 330LE var blant de store nyhetene under Aero 2016 i april. Tre måneder senere var maskinen i luften for første gang. 

Flyet er paret med Siemens' elektromotor, som veier 50 kg og kan levere 260 kW. Propellturtallet er på 2.250 rpm.

Maskinen er syv og en halv meter lang, og har et vingespenn på åtte meter.

Vil utvikle kommersielle hybridfly

Både Siemens og Extra har tidligere gitt uttrykk for at de har store forventninger til kombinasjonen akro og elektro, noe som kan gi helt nye forutsetninger for det stadig mer populære akrosegmentet.

Siemens ønsker nå å ta med den nye teknologien inn i samarbeidet med Airbus. Med utgangspunkt i rekordmotoren er planen å utvikle hybridfly til bruk på regionale flyvninger. 

- Innen 2030 forventer vi de første maskinene med rundt 1000 kilometers rekkevidde, som kan frakte 100 passasjerer, sier  Siemens' flydivisjon Frank Anton, ifølge Aerokurier. 

Les mer: Akroflyger og flydesigner Walter Extra går elektrisk

 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Bob Hoover Academy Adds Full-Motion Simulator

<p>The Bob Hoover Academy, an aviation-themed nonprofit youth outreach program based in Austin, Texas, has partnered...

Discovery XL-2 Gets An Upgrade

<p>Discovery Aviation has started production of a new version of the XL-2, a two-seat trainer first FAA-certified in...

Not Your Average Paper Airplane

<p>Anyone can make a paper airplane in just a few seconds, but the meticulous paper model of a Boeing 777-300ER built...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen