AERO: Walter Extra går elektrisk

Et elektrisk akrofly er en av årets sprekeste flynyheter når Aero 2016 åpner dørene i Friedrichshafen onsdag morgen: Akroflyger og flydesigner Walter Extra har teamet opp med Siemens og lanserer nå Extra 330LE.

(Bilde: Torkell Sætervadet)

(FRIEDRICHSHAFEN) Som vanlig fikk Europas flyjournalister en sniktitt på noen av godbitene som presenteres for Aero-publikummet i Friedrichshafen, og i år er Siemens dominerende med sin serie elektromotorer som nå testes ut på stadig flere plattformer.

– En av de mest kritiske testplattformene vi kan få, er nettopp akrofly, sier sjef for Siemens' flydivisjon Frank Anton.

Siemens har valgt å samarbeide med den legendariske akroflydesigneren Walter Extra om å teste ut hvordan et elektroflykonsept kan virke under de mest ekstreme påkjenninger. Akroflyet Extra 330L er nå paret med Siemens' elektromotor som yter 350 hestekrefter og et dreiemoment på 1.000 Newton-meter. Den kraftige motoren veier bare 50 kg, men det er naturligvis før man regner inn batterier og kontrollsystemer. I Extra 330L er motoren begrenset til en effekt på 310 hestekrefter (230 kW) og et propellturtall på 2.250 rpm.

(Saken fortsetter under bildet.)

Journalist Jürgen Schelling (til venstre) presenterer akroflyet Extra 330LE sammen med Walter Extra fra Extra Aircraft og Frank Anton fra Siemens.
Journalist Jürgen Schelling (til venstre) presenterer akroflyet Extra 330LE sammen med Walter Extra fra Extra Aircraft og Frank Anton fra Siemens. Foto: Torkell Sætervadet

 

Extra 330LE har foreløpig ikke verifiserte ytelser, og det er ingen som vil snakke om verken leveringstid, sertifiseringshorisont eller sluttpris.

– 330LE handler som nevnt om en testplattform i første omgang, forklarer Anton.

Men både Siemens og Extra avslører store forventninger til kombinasjonen akro og elektro, noe som kan gi helt nye forutsetninger for det stadig mer populære akrosegmentet.

Det er imidlertid ikke bare akrofly Siemens har beskjeftiget seg med siden forrige Aero-utstilling: Hybridprosjektet Hypstair, hvor et hybridkonsept er utviklet og installert i Pipistrel Panthera, har gitt synlige resultater som kan sees på E-flight Expo under Aero 2016 – om enn i et skrog uten vinger.

Siemens overrasket også et helt pressekorps med en ny helektrisk maskin i 600 kg-klassen.

Litt færre utstillere

Selv om Aero i år byr på flere markante nyheter, har antall utstillere gått ned fra 660 til 606. Tilbakegangen skyldes delvis at 2016 ikke faller sammen med de annethvert årene som seilflyprodusentene er med. Arrangørene venter likevel over 30.000 besøkende på de fire dagene utstillingen varer.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Icon Sets Low-Altitude Standards

<p>Citing a lack of FAA guidance or industry expertise in training pilots for low altitude operations, Icon Aircraft...

FAA: Ban Laptops from Baggage Holds, Not Cabins

<p>Just months ago, government security agencies were contemplating a ban of electronic devices larger than a...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen