Cirrus SF50:

Veien fra tegnebordet til FAA-sertifisering har vært lang for Cirrus SF50

Prosjektet ble hardt rammet av finanskrisen, men nå kan de endelig slippe jubelen løs.

TI ÅR: Arbeidet med SF50 startet i 2006, men ble satt på vent som følge av finanskrisen. I år fikk flyet endelig den etterlengtede FAA-sertifiseringen. (Bilde: Cirrus)

CIRRUS enmotorS SF50 Vision Jet har fått full sertifisering av den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA. 

Allerede i 2006 startet arbeidet med maskinen. Målet var å lage et litt mer avansert fly for piloter som tidligere har fløyet kompositt-småfly som Cirrus SR20 og SR22. Det er ifølge produsenten første gang et enmotors jetfly blir sertifisert til bruk i det sivile markedet. 

Rammet av finanskrisen

16 MILLIONER: Prisen ligger på to millioner dollar, eller rundt 16 millioner kroner, per fly.
16 MILLIONER: Prisen ligger på to millioner dollar, eller rundt 16 millioner kroner, per fly. Foto: Wikimedia Commons

Den første prototypen hadde sin testturdebut i 2008. Cirrus hadde allerede brukt utallige millioner dollar på prosjektet, da de måtte sette det på vent i kjølvannet av finanskrisen og manglende kapital.

I 2012 kunne Dave Klapmeier, en av Cirrus' grunnleggere, annonsere at jetflyet var på vingene igjen etter at den kinesiske eieren Caiga bladde opp 100 millioner dollar for å bringe flyet gjennom den kostbare sertifiseringsprosessen.

30 oktober i år kunne teamet endelig slippe jubelen løs: Sertifiseringen var i boks og man kan nå begynne å levere fly. 

Rekkevidde på 1250 nm

PLASS TIL SYV: Maskinen kan frakte syv passasjerer. Toppfarten er 300 knop og flyet har en rekkevidde på 1250 nm ved 240 knop.
PLASS TIL SYV: Maskinen kan frakte syv passasjerer. Toppfarten er 300 knop og flyet har en rekkevidde på 1250 nm ved 240 knop. Foto: Wikimedia Commons

SF50 har en toppfart på 300 knop. Den er godkjent til 28 000 fot og har en rekkevidde på 1250 nm ved 240 knop. Maskinen har et vingespenn på 12 meter, og den maksimale startvekten er 2727 kilo.

Jetflyet kan frakte syv passasjerer, men passer nok best for fem, siden to av setene er mindre seter plassert bak i kabinen. 

Motoren er av typen Williams International FJ33−5A, som kommer med dual-channel FADEC og en skyvekraft på rundt 1800 pund. Avionikksystemet, Cirrus Perspective Touch, tar utgangspunkt i Garmins G3000-plattform.

Har solgt 600 fly

Som alle andre fly fra den Minnesota-baserte produsenten er flyet utstyrt med redningsskjermen Cirrus Aircraft Parachute Rescue System (CAPS).

Ifølge Duluth News Tribune har Cirrus allerede mottatt bestillinger på 600 maskiner. Prisen ligger på to millioner dollar, eller rundt 16 millioner kroner, per fly. De første kjøperne skal etter planen motta maskinen i desember.

LES MER: Cirrus Vision Jet på vingene igjen

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Red Bull Back To San Diego

The Red Bull Air Races will return to San Diego this year with an early spring date. The second race of the year will...

Short Final

Often the hardest part of flying into a big Class B airport is finding your way around on the ground. After landing...

More Experimental PMAs Likely

Owners of certified aircraft could soon have affordable access to a wide range of cutting-edge technology now...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen