Cirrus SF50:

Veien fra tegnebordet til FAA-sertifisering har vært lang for Cirrus SF50

Prosjektet ble hardt rammet av finanskrisen, men nå kan de endelig slippe jubelen løs.

TI ÅR: Arbeidet med SF50 startet i 2006, men ble satt på vent som følge av finanskrisen. I år fikk flyet endelig den etterlengtede FAA-sertifiseringen. (Bilde: Cirrus)

CIRRUS enmotorS SF50 Vision Jet har fått full sertifisering av den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA. 

Allerede i 2006 startet arbeidet med maskinen. Målet var å lage et litt mer avansert fly for piloter som tidligere har fløyet kompositt-småfly som Cirrus SR20 og SR22. Det er ifølge produsenten første gang et enmotors jetfly blir sertifisert til bruk i det sivile markedet. 

Rammet av finanskrisen

16 MILLIONER: Prisen ligger på to millioner dollar, eller rundt 16 millioner kroner, per fly.
16 MILLIONER: Prisen ligger på to millioner dollar, eller rundt 16 millioner kroner, per fly. Foto: Wikimedia Commons

Den første prototypen hadde sin testturdebut i 2008. Cirrus hadde allerede brukt utallige millioner dollar på prosjektet, da de måtte sette det på vent i kjølvannet av finanskrisen og manglende kapital.

I 2012 kunne Dave Klapmeier, en av Cirrus' grunnleggere, annonsere at jetflyet var på vingene igjen etter at den kinesiske eieren Caiga bladde opp 100 millioner dollar for å bringe flyet gjennom den kostbare sertifiseringsprosessen.

30 oktober i år kunne teamet endelig slippe jubelen løs: Sertifiseringen var i boks og man kan nå begynne å levere fly. 

Rekkevidde på 1250 nm

PLASS TIL SYV: Maskinen kan frakte syv passasjerer. Toppfarten er 300 knop og flyet har en rekkevidde på 1250 nm ved 240 knop.
PLASS TIL SYV: Maskinen kan frakte syv passasjerer. Toppfarten er 300 knop og flyet har en rekkevidde på 1250 nm ved 240 knop. Foto: Wikimedia Commons

SF50 har en toppfart på 300 knop. Den er godkjent til 28 000 fot og har en rekkevidde på 1250 nm ved 240 knop. Maskinen har et vingespenn på 12 meter, og den maksimale startvekten er 2727 kilo.

Jetflyet kan frakte syv passasjerer, men passer nok best for fem, siden to av setene er mindre seter plassert bak i kabinen. 

Motoren er av typen Williams International FJ33−5A, som kommer med dual-channel FADEC og en skyvekraft på rundt 1800 pund. Avionikksystemet, Cirrus Perspective Touch, tar utgangspunkt i Garmins G3000-plattform.

Har solgt 600 fly

Som alle andre fly fra den Minnesota-baserte produsenten er flyet utstyrt med redningsskjermen Cirrus Aircraft Parachute Rescue System (CAPS).

Ifølge Duluth News Tribune har Cirrus allerede mottatt bestillinger på 600 maskiner. Prisen ligger på to millioner dollar, eller rundt 16 millioner kroner, per fly. De første kjøperne skal etter planen motta maskinen i desember.

LES MER: Cirrus Vision Jet på vingene igjen

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FAA 20-Year Forecast Predicts Gradual Decline In Light GA

Piston-single fleet size and hours flown are expected to decrease roughly 0.8% annually over the next 20 years, says...

NTSB Finds Elevator Malfunction In Michigan Overrun

NTSB investigators have found that the right elevator was jammed on the chartered Ameristar Boeing MD-83 that ran off...

NASA Confirms Biofuels Cut Jet Pollution

Using a biofuel mix to power jet engines reduces particle emissions in their exhaust by as much as 50 to 70 percent...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen