Cirrus Vision Jet på vingene igjen

Dave Klapmeier, en av Cirrus' grunnleggere, kunne med stolthet annonsere at jetflyet Cirrus Vision SF-50 nå er på vingene igjen etter at den kinesiske eieren Caiga har bladd opp 100 millioner dollar for å bringe flyet gjennom den kostbare sertifiseringsprosessen. Dette kom fram under en pressekonferanse på Aero 2012.

Cirrus Vision SF-50. Foto: Cirrus Aircraft
Cirrus Vision SF-50. Foto: Cirrus Aircraft

Dave Klapmeier, en av Cirrus' grunnleggere, kunne med stolthet annonsere at jetflyet Cirrus Vision SF-50 nå er på vingene igjen etter at den kinesiske eieren Caiga har bladd opp 100 millioner dollar for å bringe flyet gjennom den kostbare sertifiseringsprosessen. Dette kom fram under en pressekonferanse på Aero 2012.

– Dette er kanskje den største nyheten vi noen gang har kunngjort, sa Klapmeier under en videoframføring i Friedrichshafen.

Cirrus har allerede brukt utallige millioner dollar på dette prosjektet, men de måtte sette det på vent i kjølvannet av finanskrise og manglende kapital for videreføring av programmet. Den nye kinesiske eieren Caiga ble redningen både for Cirrus som foretak og ikke minst for Vision SF-50 som framtidig produkt. Prosjektet ble forøvrig aldri stanset helt, men nå vil det skyte fart igjen etter at eierne på bare ni måneder har framskaffet den kapitalen Cirrus ba om. Cirrus har allerede begynt å ansette flere folk og regner med 100 nye jobber totalt i forlengelsen av denne annonseringen.

Selv om Cirrus anser seg som et globalt foretak med sine kinesiske eiere, vil monteringen av flyet vil skje på Cirrus' fabrikk i Duluth, Minnesota. Fabrikken vil produsere 45 fly første produksjonsår, og første leveranse er beregnet i 2015. Produksjonen vil deretter økes til 125 fly i året ifølge Cirrus' planer. Cirrus har allerede mottatt 500 ordre, og prislappen er for tiden rett under ti millioner kroner.

Nå som også Diamond har fått sitt D-Jet-program i drift igjen, har kappløpet om kundene for single-engine jets begynt for alvor.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Researchers Aim To Refine Human-Aircraft Interface

The design of today’s cockpits can lead to “cognitive overload,” especially when things go wrong and it’s not...

Presidential TFRs Impact GA

Pilots who fly in the Northeast should expect presidential TFRs over New Jersey this summer, AOPA said this week,...

BRS Developing Chutes For eVTOLS

BRS Aerospace, which has installed more than 35,000 of its ballistic recovery parachutes in a range of aircraft,...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen