Cirrus Vision Jet på vingene igjen

Dave Klapmeier, en av Cirrus' grunnleggere, kunne med stolthet annonsere at jetflyet Cirrus Vision SF-50 nå er på vingene igjen etter at den kinesiske eieren Caiga har bladd opp 100 millioner dollar for å bringe flyet gjennom den kostbare sertifiseringsprosessen. Dette kom fram under en pressekonferanse på Aero 2012.

Cirrus Vision SF-50. Foto: Cirrus Aircraft

Dave Klapmeier, en av Cirrus' grunnleggere, kunne med stolthet annonsere at jetflyet Cirrus Vision SF-50 nå er på vingene igjen etter at den kinesiske eieren Caiga har bladd opp 100 millioner dollar for å bringe flyet gjennom den kostbare sertifiseringsprosessen. Dette kom fram under en pressekonferanse på Aero 2012.

– Dette er kanskje den største nyheten vi noen gang har kunngjort, sa Klapmeier under en videoframføring i Friedrichshafen.

Cirrus har allerede brukt utallige millioner dollar på dette prosjektet, men de måtte sette det på vent i kjølvannet av finanskrise og manglende kapital for videreføring av programmet. Den nye kinesiske eieren Caiga ble redningen både for Cirrus som foretak og ikke minst for Vision SF-50 som framtidig produkt. Prosjektet ble forøvrig aldri stanset helt, men nå vil det skyte fart igjen etter at eierne på bare ni måneder har framskaffet den kapitalen Cirrus ba om. Cirrus har allerede begynt å ansette flere folk og regner med 100 nye jobber totalt i forlengelsen av denne annonseringen.

Selv om Cirrus anser seg som et globalt foretak med sine kinesiske eiere, vil monteringen av flyet vil skje på Cirrus' fabrikk i Duluth, Minnesota. Fabrikken vil produsere 45 fly første produksjonsår, og første leveranse er beregnet i 2015. Produksjonen vil deretter økes til 125 fly i året ifølge Cirrus' planer. Cirrus har allerede mottatt 500 ordre, og prislappen er for tiden rett under ti millioner kroner.

Nå som også Diamond har fått sitt D-Jet-program i drift igjen, har kappløpet om kundene for single-engine jets begynt for alvor.

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Regional Fly-Ins Expanding In 2017

AOPA announced Friday it will expand its Regional Fly-In series next year to two-day events around the country,...

Weather, Medication Factors In Deadly Balloon Crash

Poor weather and the pilot's medical condition, including use of sedating drugs, were among the critical factors...

NTSB: Fuel Starvation Likely In Seneca Crash

The nighttime crash of a Piper Seneca in 2015 that left a 7-year-old survivor was a fuel starvation accident, the...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen