- Starter brannvaktflyging fra Rygge 1. april

Fem måneder etter at flyplassen ble stengt kan man endelig skimte lys i enden av tunnelen.

NYTT HÅP: Rygge er en viktig arena for motor- og mikroflyging i hovedstadsområdet. Gleden er stor over at man ser ut til å starte brannflyging fra flyplassen 1. april. (Bilde: Jon Gunnar Wold)
 

Rygge flyklubb har fått klare antydninger fra Forsvaret om at brannvaktflygingen kan gjenopptas fra 1. april, slik planen har vært i hele vinter.

Fem måneder på bakken

Forhåpentligvis vil det ikke ta lang tid før allmennflyaktiviteten på Rygge er i gang igjen, fem måneder etter at Rygge Sivile Lufthavn (RSL) stengte dørene. 

Les også: Klokka 15.55 landet Rolf på Rygge. Fem minutter senere var flyplassen stengt

Nedleggelsen av den kommersielle flyplassen medførte at konsesjonen som også omfattet bevegelsene til allmennflyene ikke lenger var gjeldende. Fra og med 1. november har Rygge flyplass derfor vært en helmilitær flyplass uten allmennflyaktivitet.

Luftoperativt inspektorat (LOI) arbeider i disse dager med et avtaleutkast. Utkastet må godtas av partene før den generelle allmennflygingen kan gjenopptas.

- Enklere å fortsette prosessen nå

Luftfartstilsynet omgjorde nylig sitt vedtak om å dispensere fra kravet om konsesjon, som tidligere i vinter ble gitt til Rygge Aerosenter (RAS). RAS er et non-profit foretak som ble stiftet av de lokale flyklubbene og NLF i desember, slik at Forsvaret skal ha én brukerorganisasjon å forholde seg til.

Både Luftforsvaret og RAS var enige om at det var bedre om dispensasjonen ble gitt til Forsvaret. Det skjedde ved vedtak i Luftfartstilsynet 29. mars.

  - Det var viktig at dispensasjonen ble avklart. Etter at dette kom på plass, blir det enklere å fortsette prosessen. Jeg purret senest i dag (torsdag 30. mars) på avtaleutkastet fra LOI, sier basesjef for Luftforsvarets base, Rygge, oberstløytnant Lars Hjerpsted til Flynytt.

Han har ansvaret for den lokale koordineringen med alle aktører på Rygge, men er avhengig av en avtale hvis utkast er under utarbeidelse. Rygge er nå underlagt Luftving 139 på Bardufoss.

Viktig med flyging

Da den sivile lufthavnen stengte i høst var det sterke indikasjoner på at det ville komme en snarlig løsning som gjorde at leieforholdet kunne videreføres direkte med Forsvarsbygg. Både klubbene og de fleste private flyeierne valgte derfor å la flyene sine bli stående på Rygge. Der har de stått bom fast i fem måneder.

Generalsekretær i Norges Luftsportforbund John Eirik Laupsa mener det er svært viktig at flyene kommer i luften igjen så raskt som mulig.

- Rygge er en av de aller viktigste allmennflyplassene i landet. Som en sentralt plassert treningsflyplass på Østlandet, er det hevet over enhver tvil om at dagens fastlåste situasjon svekker flysikkerheten, sier han, og legger til:  

- Aktivitet og trening er forutsetningen for sikkerhet. I tillegg svekkes samfunnssikkerheten dersom brannvakt-flyvningene settes på vent, så det er gledelig at disse etter alt å dømme er i gang igjen fra 1. april.

Tidkrevende prosess 

Laupsa legger ikke skjul på at arbeidet med å få gjenåpnet Rygge for allmennflyaktivitet har vært ressurskrevende.

 - Det har tatt mye lenger tid enn vi forventet. Nå er vi utrolig glade for at brannvaktflygingen starter igjen og håper det bare er et tidsspørsmål før den generelle allmennflyingen også er i gang, sier han.

 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Icon Sets Low-Altitude Standards

<p>Citing a lack of FAA guidance or industry expertise in training pilots for low altitude operations, Icon Aircraft...

ERAU Investigates Language As Safety Issue

<p>The impact of misunderstandings between pilots and air traffic controllers due to language differences has been...

ADS-B Manufacturer NavWorx Ceases Operation

<p>Just weeks after releasing a replacement product for its AD-stricken ADS600-B system, Texas-based NavWorx...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen