Klokka 15.55 landet Rolf på Rygge. Fem minutter senere var flyplassen stengt

Ti fly står på vent i hangaren.

PÅ BAKKEN: Ti fly står nå i hangaren på Rygge. Ingen vet når de får ta av igjen, men det er sterke indikasjoner på at man vil finne en løsning. Bildet er tatt ved en annen anledning. (Bilde: Jon Gunnar Wold)
Rolf Utne i Rygge flyklubb landet søndag kl 15.55 på Rygge sivile lufthavn, som fem minutter senere stengte for godt. 
 
Men ti fly står fortsatt i den gamle militære hangar B.

Tror på løsning

I GA-miljøet på Rygge har man godt håp om at de om ikke alt for lenge kan rulles ut, og ta av igjen. De ti maskinene eies av flyklubben, samt av privatpersoner som er medlemmer i flyklubben.
 
 - Allmenn-flygerne på Rygge har for lengst fått oppsigelse av leieforholdet med Rygge sivile lufthavn for parkering av flyene. Det er imidlertid så sterke indikasjoner på at det vil komme en løsning som gjør at leieforholdet kan videreføres direkte med Forsvarsbygg, slik at både klubbene og de fleste private flyeiere har valgt å la sine fly bli stående på Rygge, skriver NLF i en mail til allmennfly-miljøet.
 
 - Ved inngangen til november er det en meget god og konstruktiv dialog mellom Forsvarsmiljøet og allmennflymiljøet. Usikkerheten knytter seg til hvilke løsninger vi blir gitt, og hvor lang tid det vil ta før disse er på plass. Etter at vi har en løsning på plass med Forsvaret, er det nødvendig med en ny konsesjon eller midlertidig dispensasjon fra konsesjonskravet fra Luftfartstilsynet. Dette vil også ta noe tid, står det blant annet å lese i mailen.

Helmilitær flyplass

I mailen fra NLF redegjøres det for hovedtrekkene i sakens seneste utvikling:
 
* Som de fleste kjenner til avvikles den kommersielle flytrafikken ved Rygge. Det gjør også at konsesjonen, som omfatter bevegelsene til allmennfly, ikke lenger gjelder. Fra og med 1. november er Rygge flyplass derfor en helmilitær flyplass.
 
* NLF og GA-miljøet ved Rygge var i september i møte med politisk ledelse i Forsvarsdepartementet. Lokalt jobber nå Forsvarsbygg/Luftforsvaret med å finne løsninger for videre drift av GA, på oppdrag fra Forsvarsdepartementet.
 
* Vi har fått beskjed om at det vil ta noe tid før en løsning er på plass - all den tid en kommersiell aktør avslutter virksomheten på Rygge, en annen ønsker å etablere seg samtidig som Luftforsvaret etablerer en minimumsdrift for militær bruk av flyplassen. 

- Avgjørende at vi lykkes

Norges luftsportsbunds generalsekretær John Eirik Laupsa kommenterer situasjonen slik:
 
 - Dette er en særdeles viktig sak for treningsmulighetene, det er helt avgjørende at vi faktisk lykkes med å få dette til. Og jeg er glad for å kunne slå fast at vi opplever stor samarbeidsvilje hos myndighetene, først og fremst hos Forsvarsledelsen.
 
Han er godt fornøyd med at til tross for den vanskelige situasjonen, synes det å være en medlemsmasse som viser forståelse for måten vi håndterer dette på.
 
- Det gir en god opplevelse av å stå sammen. Vi velger å tro at dette skal vi få løst, sier Laupsa.
 
Rygge flyklubb har en lang og ærerik historie. Det var en ren militær flyklubb som ble dratt i gang som «Sersjantenes flyklubb»  på gamle Fornebu for 61 år siden.
 
Den har gjennom hele sin historikk hatt et høyt kompetansenivå med både teknisk og flygende kompetanse fra Forsvaret som aktive medlemmer i klubben. Den dag i dag er militære piloter blant instruktørene.
 
 
 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

AOPA Says NTSB Too "Speculative" In GA Reports

The NTSB should conduct an internal review to determine why several recent reports regarding general aviation...

Startup Envisions Transoceanic Cargo Drones

Natilus, a small company with just three employees, based in Richmond, California, is working to launch a...

Jets Return To Lantana After 44 Years

The FAA banned jets from Florida's Lantana/Palm Beach County Airport in 1973, but that ban is now lifted, the Palm...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen