FLYING LEGENDS:

Sjekk bildene fra Flying Legends!

Det var ikke langt mellom godbitene under Flying Legends i begynnelsen av juli. Her er noen av høydepunktene!

SPITFIRE: Supermarine Spitfire MkIa G-AIST og MkI (R9612) G-CGUK i vakker formasjon. (Bilde: Eirik Ostensjo)
HAISOMMER: Pilot Lars Ness har fløyet en rekke turer i North American P-51 Mustang D G-SHWN «The Shark» i sommer, blant annet på Sola og i Arendal. På Duxford fikk han vist frem flyet for flere titalls tusen publikummere. (Bilde: Eirik Østensjø)
NORSK I COCKPIT: Lars Ness var en av tre norske piloter som fløy oppvisning under Flying Legends. Her er han fotografert rett før han skulle i luften. (Bilde: Lise Grønskar)
MUSTANG-DUO: P-51D Mustang ‘Frenesi’ (N-357FG) og P-51B Mustang ‘Berlin Express’ (N-515ZB) . Førstnevnte fikk navnet sitt etter låten “Free ‘n Easy”, som var en populær hit på 1940-tallet. (Bilde: Eirik Østensjø)
BUCHON: Bf109 Buchon G-AWHK var midlertidig malt i fargene til Messerschmitt Bf-109 E-7 ”Black 8”, som ble fløyet av løytnant Werner Schröer. Da krigen var slutt hadde han kommet seirende ut av luftkamper 114 ganger. (Bilde: Eirik Østensjø)
OGSÅ NORSK I COCKPIT: Rolf Meum er en av Norges mest erfarne oppvisningspiloter. Han begynte å fly oppvisningsshow med eldre militærfly for 20 år siden, og var en selvskreven gjest under Flying Legends. (Bilde: Siri Grønskar)
HELT UNIK: Rolf Meum vartet opp med heftig flyging i Curtiss-Wright Hawk 75 G-CCVH. Flyet, en 1939-modell, er den eneste operative maskinen i verden av denne typen. (Bilde: Siri Grønskar)
I LUFTEN: Curtiss Hawk leker seg i luften over Duxford. Maskinen er malt i fargeskjemaet til Armée de l’air Lafayette Escadrille. (Bilde: Siri Grønskar)
NORSK FUGL: Dakota Norways Douglas C-53D-DO fløy et nydelig display over Duxford både lørdag og søndag. (Bilde: Siri Grønskar)
FLAGGPRYD: Det er ikke vanskelig å se i hvilket land denne DC3-en hører hjemme. (Bilde: Siri Grønskar)
OVER DUXFORD: Dakotaen, med pilot Morten Andreassen fløy et vakkert display over Duxford. (Bilde: Eirik Ostensjo)
CATALINA: Consolidated PBY Catalina (G-PBYA) sto klar i 1943. Hun startet med å fly overvåkningsoppdrag for det kanadiske luftforsvaret. Senere ble hun omstasjonert til Sør-Frankrike hvor hun ble brukt til brannslukking. Deretter ble maskinen kjøpt opp og konvertert til safarifly i Zimbabwe, med økt passasjerkapasitet og spesialtilpassede utsiktsvinduer, men kom seg aldri i luften før bedriften gikk konkurs. (Bilde: Eirik Østensjø)
PÅ HJEMMEBANE: Catalinaen var tidligere i sommer å se på Sola Airshow. Denne helgen var hun på hjemmebane i Duxford, der en gruppe på 20 deleiere vedlikeholder, oppgraderer og flyr det til stevner og show over hele kontinentet. (Bilde: Lise Grønskar)
THE SHARK: Lars Ness i North American P-51 Mustang D G-SHWN «The Shark» kommer inn til landing. (Bilde: Joakim Hovde)
PÅ REKKE OG RAD: Det er ikke langt mellom godbitene på Duxford. (Bilde: Siri Grønskar)
RED ARROWS: Det nasjonale oppvisningsteamet fra det britiske flyvåpenet åpnet fly-ballet søndag ettermiddag. (Bilde: Siri Grønskar)
FLOTT SKUE: Det var som vanlig et imponerende show de røde pilene vartet opp med - selv om oppvisningen fikk et ufrivillig avbrekk da et helikopter greide å rote seg inn på området. (Bilde: Siri Grønskar)
SHOWFLYGING: Bücker Jungmann G-BSAJ er malt i fargeskjemaet som ble brukt under OL i Berlin i 1936 (OL-ringene er godt synlige på flyets neseparti). Flyet ble riktignok ikke produsert før 16 år etter at medaljene i Berlin var delt ut. (Bilde: Siri Grønskar)
1934-MODELL: de Havilland Aircraft Company DH88 Comet ‘Grosvenor House vant i 1934 "England to Australia Air Race" da det fullførte på 70 timer og 54 minutter. (Bilde: Lise Grønskar)
VETERANBIL: Statister i tidsriktige kostymer og rekvisitter er med på å krydre "Flying Legends-opplevelsen". (Bilde: )
TIDSRIKTIG PILOT: Statistene i tidsriktige kostymer så ut til å storkose seg i rollene sine. (Bilde: Lise Grønskar)
MISS HELEN: P-51D Mustang ‘Miss Helen’ G-BIXL var i aktiv tjeneste under andre verdenskrig (352nd Fighter Group). Hun var blant annet med på å eskortere B-17-bombefly til Dresden 17. april 1945. (Bilde: Joakim Hovde)
SVEITSISK DC3: Flyet med halenummer 42-24133 rullet ut fra fabrikken 4. august 1943. Flyet eies av sveitsiske Hugo Mathys og brukes primært til oppvisningsflyging sammen med to Beechcraft 18. (Bilde: Joakim Hovde)
BERLIN EXPRESS: Flyet er malt i samme farger som flyet den amerikanske legenden Bill Overstreet fløy under Eiffeltårnet da han skjøt ned en Messerschmitt ME-109 i 1944. Cockpiten eksploderte under oppvisningen på lørdagen, så maskinen ble stående på bakken resten av Flying Legends. (Bilde: Eirik Østensjø)
CANOPYLØS: Berlin Express etter hendelsen der canopyen forsvant. (Bilde: Lise Grønskar )
B-17: Boeing B-17G (G-BEDF) sto klar i juni 1945 og var blant annet mange år i tjeneste for Institut Géographique National. I 1975 flyttet hun hjem til England, der hun ble restaurert for å være mest mulig lik flyene som opererte under andre verdenskrig. (Bilde: Eirik Østensjø)
TO GODE VENNER: B-17G og Mustang P-51 i skjønn forening. (Bilde: Eirik Ostensjo)
Boeing B-17G (G-BEDF) i luften over Duxford. Flyet ble levert til United States Army Air Force i juni 1945. Flyet er en av seks B-17 man kan se i filmen "Memphis Belle" fra 1990. (Bilde: Joakim Hovde)
INN FOR LANDING: Sally B er eneste luftdyktige B-17 i Europa. (Bilde: Joakim Hovde)
MISS VELMA: Stemningen ble svært spent da TF51D Mustang ‘Miss Velma’ (G-TFSI) ikke nådde tilbake til rullebanen. Etter cirka 20 minutter kunne speakeren heldigvis informere om at piloten hadde foretatt en vellykket nødlanding og var i god behold. Nå venter en stor jobb for å få gjøre flyet luftdyktig igjen. (Bilde: Joakim Hovde)
TRIO: To Beechcraft 18 (begge 1952-modeller) og én Douglas DC-3 (1943) i flott formasjon. (Bilde: Eirik Østensjø)
BLENHEIM: Bristol Blenheim Mk.I G-BPIV sto klar i 1934. Maskinen har opp gjennom årene vært utsatt for flere uhell og hatt lange perioder der den ikke var luftdyktig. 20. november 2014 var elleve års iherdig innsats tilbakelagt og flyet hadde en vellykket testtur på 26. minutter. Senere samme år fikk maskinen sitt luftdyktighetsbevis. (Bilde: Eirik Ostensjo)
STORT OPPMØTE: Flere titalls tusen var innom Duxford i løpet av helgen. De kunne blant annet nyte denne flotte Spitfire-formasjonen. (Bilde: Lise Grønskar)
VEDLIKEHOLD: Gamle fly trenger mye kjærlighet. Her er det Mustangen "The Shark" som blir sett til. (Bilde: )
BALBO-FORMASJON: Både lørdag og søndag ble oppvisningen avsluttet av 19 veteranfly i massiv formasjon til den dramatiske "O Fortuna" fra Carl Orffs kantate Carmina Burana. (Bilde: Eirik Østensjø)

Tidligere denne måneden gikk arrangementet Flying Legends av stabelen i Duxford, cirka 16 kilometer sør for universitetsbyen Cambridge. 

I strålende solskinn vartet de rundt 40 veteranflyene, flesteparten fra 1940-tallet, opp med heftig oppvisningsflyging.

Når maskinene ikke var i luften sto de utstilt på "The Flight Line Walk", slik at publikum også kunne nyte dem fra bakkeplan.

Du kan se en rekke blinkskudd i bildeserien øverst i saken! 

 

Les også: Storslått folkefest i Duxford med tre norske piloter i sving

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

FSDOs Going Away this Weekend

<p>Any pilot, mechanic or owner who ever cursed their local Flight Standards District Office (FSDO) will have a...

Changes Made At SFO After Taxiway Incident

<p>The FAA has made operational changes at San Francisco International Airport in response to last month’s aborted...

FAA Provides Safety Tips For Eclipse Travels

<p>If you’re planning to fly toward the path of totality to view Monday’s coming solar eclipse, you won’t be alone....

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen