Kjeller:

Ser lyst på Kjellers flyhistoriske fremtid

- At en eiendomsutvikler kommer på banen betyr ikke nødvendigvis at det bare skal bygges høye boligblokker på stedet.

GOD DIALOG: Finn Terje Skyrud (t.v.) i KFK har tro på fortsatt god dialog med Skedsmo kommune og ordfører Ole Jacob Flæten (i midten) og Riksantikvar Jørn Holme (t.h.) (Bilde: Martin Nilsen)
 
Denne uken ble det kjent at den første biten av Kjeller er solgt. AIM Norway har solgt et område på rundt 26 000 kvadratmeter til eiendomsutviklingsselskapet Aspelin Ramm.
 
 
Leder av KFK, Finn Terje Skyrud, ser langt fra mørkt på at en ny grunneier trer inn på Kjeller før noe er avklart om den historiske flyplassens fremtidige omfang og utforming.

Historisk senter vedtatt

Skyrud mener utsiktene for de ulike alternativene i Mulighetsstudien, som KFK la frem for rundt ett år siden, ikke kullkastes med ny grunneier.
 
 - Hva hele Kjeller skal brukes til, er det den fremtidig områdereguleringsplanen som skal klarlegge. Denne planen skal baseres på kommuneplanen, hvor det er vedtatt av det politiske flertallet at det skal  være et flyhistorisk senter med tilpasset rullebane der, sier han til Flynytt.
 
 - Så at en eiendomsutvikler kommer på banen betyr ikke nødvendigvis at det bare skal bygges høye boligblokker på stedet.
 

- Kjeller identitet vil veie tungt fremover

Skyrud forteller at han ikke er spesielt bekymret. 
 
- KFK har hatt et meget godt møte med Skedsmos rådmann, som har lovet oss at vi skal få ta del i det videre utviklingsarbeidet. Vi har en god dialog både med den politiske og administrative ledelsen i Skedsmo, sier han.
 
Salget er en prosess som Skedsmo kommune ikke har vært en del av.
 
Skedsmos ordfører Ole Jacob Flæten (A) bekrefter at historiske verdier og Kjellers identitet vil veie tungt i det fremtidige planarbeidet. 
 
I disse dager utlyser kommunen en stilling som prosjektleder for reguleringsarbeidet.

Kommunen fornøyd

Ordføreren sier til Flynyttt at han er enig med riksantikvar Jørn Holme i at verdien av flyhistorien og Kjellers identitet som en av verdens eldste flyplasser, er vikig å ivareta.
 
- Vi har ikke noe med AIMs disposisjon av sitt eget område, og har ikke vært en del av prosessen. Men vi er fornøyde med at et seriøst firma som Aspelin Ramm blir ny grunneier, vi har gode erfaringer med dem som seriøse eiendomsutviklere, sier Flæten.
 
 
STORT MILJØ: Kjeller er Norges desidert største allmennflyanlegg og huser om lag 125 småfly og veteranfly.
STORT MILJØ: Kjeller er Norges desidert største allmennflyanlegg og huser om lag 125 småfly og veteranfly. Foto: Torkell Sætervadet
Han forteller at da AIM ble omdannet til et statsforetak, lå det i kortene at området var en del av egenkapitalen slik at de kunne styrke sin posisjon, og heller leie enn å eie området de har sin virksomhet på.
 
 - Vi som reguleringsmyndighet må forholde oss til eierne. På Kjeller er Skifte den store grunneieren, men nå med nok en seriøs aktør som Aspelin Ramm, sier han.
 
 - Har det vært greit at en så stor del av Kjeller selges uten kommunens medvirkning ?
 
 - Det ser jeg på som helt greit, sier Flæten.
 

Grundig planarbeid

KFK-leder Skyrud understreker at Stortinget har vedtatt at det forsvarshistoriske skal ivaretas på Kjeller.
 
- Med både Stortinget og Skedsmos vedtatte kommuneplan i bunnen, er jeg egentlig lettet over at det kommer en stor aktør med muskler og tålmodighet på banen her, sier han.
 
 - Det blir også spennende å få til et møte med Riksantikvaren, som vil se på hva som skal vernes. Også dette vil bli styrende for områdereguleringsplanen.
 
Flæten sier at en områderegulering for Kjeller vil være et stort, langvarig og ikke minst grundig arbeid.
 
Han vil ikke antyde hvor lang tid det vil ta, men vet jo at Forsvaret vil ha bruk for rullebanen til 2023.
 
- Vi kommer også til å reise til Bodø, som har en slags parallell sak gående med å legge ned en flyplass for å bygge en ny flyplass lenger unna byen. Våre to kommuner kan nok ha nytte av å snakke sammen om slike prosesser, sier Flæten.

Har foretatt arkitektonisk vurdering

Seksjonssjef hos Riksantikvaren, Linda Veiby, sier til Flynytt at et eierskifte på Kjeller ikke i utgangspunktet vil endre den prosessen Riksantikvaren skal gjennomføre.
 
-  Det er foretatt en vurdering av de rent arkitektoniske verdiene på Kjeller, men det er behov for også å se på de flyhistoriske verdiene som er på plassen. Dette er et arbeid som ligger foran oss, sier hun.
 
Les mer om Kjeller flyplass HER.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Airbus Envisions Autonomous Airliners

<p>Airbus has created a new innovation center in Shenzhen, China, near Hong Kong, where it will pursue research that...

Goodyear Blimp Partners With Toys For Tots

<p>The Goodyear blimp fleet will be supporting the U.S. Marine Corps Toys for Tots this holiday season, accepting...

Airbus A350-1000 Certified

<p>The latest model from Airbus, the A350-1000, is now certified by both the FAA and EASA, the company said on...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen