KJELLER:

Første del av Kjeller er solgt

- Det virker ikke veldig gjennomtenkt, sier generalsekretær i Norges Luftsportforbund, John Eirik Laupsa.

MILLIONER: Forsvarsdepartementets «prislapp» på Kjeller flyplass er tidligere estimert til 600 millioner kroner. Nå er den første biten solgt. (Bilde: Lars Brede Grøndahl)

AIM Norway har nylig solgt 100 mål av det omdiskuterte området på Kjeller til eiendomsutvikler Aspelin Ramm, skriver Romerikes Blad.

Har solgt 26 000 kvadratmeter

Det er totalt 26 000 kvadratmeter av det som ifølge avisa kalles indrefileten på Kjeller som er solgt. Salget har foregått i ly for alles innsyn. 

Prosessen har pågått i kulissene i et halvt år. Det betyr at den var påbegynt også før Stortinget før jul gjorde det endelige vedtaket om å fase ut hele Kjeller som militær base innen utgangen av 2023

AIMs eiendommer inngår i flere av scenariene i mulighetsstudien som Kjeller Flyhistoriske Forening har utarbeidet på oppdrag fra Skedsmo kommune. Den presenterer alternative forslag til hvor et nasjonalt veteranflysenter kan plasseres innenfor det som i dag er deler av den historiske flyplassen

Kjeller er en av verdens eldste flyplasser og har hatt flyaktivitet siden 1912.

Les mer: - Vi har langt fra gitt opp kampen om Kjeller

Historiske verdier

AIM er et heleid statlig aksjeselskap gjennom Forsvarsdepartementet. Det er totalt solgt 23 bygg, hvorav det er gjort avklaringer med kjøper om vernestatusen for to av byggene.

Riksantikvar Jørn Holme startet før sommeren arbeidet med å undersøke bygningsmassen og anlegget for å vurdere et fremtidig vern på Kjeller flyplass. Da Flynytt snakket med seksjonssjef Linda Veiby i høst, fortalte hun at en slik avgjørelse kan ta flere år. 

Generalsekretær i Norges Luftsportforbund, John Eirik Laupsa, er overrasket over salget av AIMs eiendom.

-  At dette har foregått tilsynelatende uten at omverdenen har vært klar over det fremstår som en gåte for meg, sier han til Flynytt.

Ikke minst tenker jeg på de historiske verdiene som her er inne i bildet, som er av stor offentlig interesse og som Forsvars- og utenrikskomiteen i behandlingen av langtidsplanen for Forsvaret har fremhevet viktigheten av å ta vare på. 

- Virker ikke veldig gjennomtenkt

Laupsa legger ikke skjul på at han nå er skuffet.

-  Jeg trodde ikke at et salg kunne være tema så raskt. Vi opplever ikke dette som noe bidrag med tanke på det vi prøver å få til, sier han.

Generalsekretæren er kritisk til at man har startet å selge det 1100 dekar store området stykkevis og delt allerede nå.

- Jeg hadde håpet at man ville vente til man har en totalløsning for området, og ikke ta det i småbiter som reduserer det samlede handlingsrommet. Det virker ikke veldig gjennomtenkt, sier han.

- Har gått etter boken

Administrerende direktør i AIM Norway, Ove Haukåssveen, sier til Flynytt at de har fulgt spillereglene når det gjelder salget til Aspelin Ramm.

- Vi har fulgt de spilleregler som gjelder for et slikt salg. Dette er en prosess som har pågått i en periode på seks måneder. Store relevante profesjonelle utbyggere var invitert til å ta del i prosessen. Totalt var det 23 stykker involvert, og Aspelin Ramm kom med det totalt beste tilbudet, sier han.

Haukåssveen ønsker ikke å si hvor mye eiendommen ble solgt for. 

- Den kan jeg ikke si noe om. Vi er fornøyde. Det var et kriterie. Ellers hadde vi ikke solgt, og jobbet videre med prosessen inntil vi fant riktig kjøper, sier han.

By- og eiendomsutvikleren Aspelin Ramm står blant annet bak Tjuvholmen og Vulkan i Oslo og Union Brygge i Drammen. Ifølge egen nettside omsatte de i 2015 for 1 395 millioner.

- Behov for kapital

Haukåssveen begrunner salget med at det var behov for kapital til nye investeringer.

 - Dette er ikke en direkte konsekvens av Forsvarets langtidsplan. Dette er AIMs eiendom, og det er slik at vi trenger å få frigjort kapital til å gjøre nye investeringer for F35-vedlikehold. Det handler om at selskapet må sikre sin egen fremtid, sier han.

 - Hva er grunnen til at man ikke har hatt offentlige forhandlinger?

- Det er normalt ved slike større eiendomssalg som vår eiendom på Kjeller representerer, at man inviterer de store relevante og aktuelle utbyggerne direkte i en eiendomsprosess med oss.

Endrete forutsetninger

Direktøren undertstreker at han ikke er negativ til allmennflyvirksomheten på Kjeller, tvert imot, men at forutsetningene endrer seg når Norge får sine nye kampfly.

- Vi har F16-vedlikeholdet på Kjeller, men ikke F35. Forsvarsdepartementet og Kampflyprogrammet avgjør vedlikeholdskonseptet for Norges nye kampfly, ikke AIM. Om det var opp til oss, hadde vi ønsket å fortsette kampflyvirksomheten på Kjeller, sier Haukåssveen.

- Dette var vi veldig tydelige på da vi startet prosessen i 2012 med å få gjennomslag for en testcelle for de nye F35-motorene på Kjeller. Det fikk vi ikke gjennomslag for i kommunen etter en veldig lang prosess, hvor selskapet til slutt ble nødt til å kaste inn håndkleet og vurdere en ny beliggenhet. I den sammenheng endte vi opp på Rygge militære flystasjon. Salget av eiendommen vår på Kjeller er svært viktig i sammenheng med nødvendig tilgang på kapital i en tid hvor vi er nødt til å foreta nye investeringer for fremtiden, legger han til.

Les mer: AIM vil bygge på Rygge i 2016

Ser på saken

Generalsekretær Laupsa opplyser at NLF nå ser inn i saken.

- Vi ser på de formelle sidene, og vil undersøke nærmere hvorvidt det kan være prosesser som har blitt forbigått eller i beste fall blitt behandlet svært raskt, sier han.

Nå håper Laupsa at beslutningstakerne i de nødvendige prosessene ser Kjellers verdi i en flyhistorisk sammenheng.

- Jeg håper de tar inn over seg at man snakker om en av verdens eldste flyplasser og betydningen av det, sier han. 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

NTSB Cites "Company Culture" In Fatal Crash

Nine people were killed when a de Havilland DHC-3 Otter hit a mountain in Alaska in June 2015, and on Tuesday the...

Uber Summit Sets Serious Course

The whole idea of flying cars has come to symbolize the imagined future that never arrives, but Uber's Elevate Summit...

King Air Sales Down

Beechcraft's King Air twin turboprop has long been popular, with more than 3,000 built since the 1960s, but that...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen