Starfighter:

I LUFTEN: Slike scener kan igjen bli å se (og høre) over Nordland i dag.

I dag skal Starfighteren i luften igjen

Hvis alt går etter planen tar maskinen av fra Bodø klokken ti.

Publisert Sist oppdatert

28. september skrev CF-104D Starfighter historie da maskinen tok av fra Bodø.

Da hadde en engasjert gjeng jobbet i tretten år for å få maskinen luftdyktig.

Les også: Testpilot Eskil: - Slik var det å fly Starfighter

I dag er det planlagt nok en testtur. Hvis alt går etter planen vil maskinen ta av fra Bodø klokken 10. 

VAKKERT SKUE: Starfighteren fotografert fra F16.

Bodø Nu livestreamet hendelsen (du kan se video her).

Oppdatering 09.49: Flyet er nå fraktet ut av hangaren. Været i Bodø er pent. Blå himmel og rundt 17 grader. Kl. 10.21 har Eskil Amdal tatt plass i cockpiten. Klokken 11 er flyet i luften! 11. 35 er det ferdig med testingen og skal returnere fra 40 000 fot. Flyet landet trygt like før tolv

Lang prosess

Maskinen, som tidligere hadde halenummer Starfighter 637, har nå fått registreringen LN-STF. Det ankom Norge 15. juni 1973 og var i bruk frem til mars 1983.

Les også: Sjekk den rå air-to-air-videoen av F-104 Starfighter

Etter at flyet var tatt ut av tjeneste ble det i elleve år lagret på Bodø hovedflystasjon. Deretter gikk turen til Norsk Luftfartsenter, der det i flere år sto utstilt. I 2002 ble flyet flyttet tilbake til flystasjonen.

Året etter ble foreningen Starfighterens Venner dannet for å ta vare på starfighterhistorien i Norge. Målet var å få «637» i luften igjen, men det var slett ikke gjort i en håndvending.

Først måtte flyet evalueres for fremtidig luftdyktighet og flyging, skriver foreningen på starfighter.no

Europeisk samarbeid

Før de første starfighterne ankom Norge, var et gigantisk program i europeisk målestokk i gang i en rekke NATO-land. Flyvåpnene i Norge, Tyskland, Nederland, Belgia, Italia og Canada (samt Japan) skulle utrustes med F-104. 

Den første Starfighteren (FN-N) tok av fra Bodø 12. august 1963, fem dager etter at eskortehangarskipet USS Croatan la til i kai i Bodø med tretten splitter nye RF-104G Starfightere på dekk.

I løpet av perioden fra 1963-1983 hadde tilsammen 45 Starfightere base i Bodø. Norge hadde to jagerflyskvadroner som driftet Starfighter-flyene: 331 og 334.  

F104 var det første jagerflyet som nådde Mach 2. En F-104G brukte bare fire minutter og 20 sekunder fra stillestående på rullebanen til det nådde Mach 1,9 i 62 000 fots høyde.

Starfighter-epoken i Norge endte da F-16 gjorde sitt inntog tidlig på 1980-tallet. Den siste Starfighteren tok av fra Norge i 1983.

Nå har Norge altså igjen en luftdyktig Starfighter stasjonert i Bodø. 

Les mer om Starfighteren HER

Powered by Labrador CMS