Starfighter:

TESTFLYVNING: Starfighteren tok av fra Bodø hovedflystasjon klokken elleve. Omkring en time senere var flyet tilbake på bakken.

Nok en vellykket testflyvning for F-104 Starfighter

For andre gang fikk maskinen kjenne luft under vingene.

Publisert Sist oppdatert

Klokken elleve onsdag formiddag tok F-104 Starfighter av fra Bodø Hovedflystasjon med testpilot Eskil Amdal bak spakene.

Det var den andre vellykkede testturen for den populære flymaskinen, som også fikk kjenne luft under vingene i september i fjor

I COCKPIT: Eskil Amdal har tatt plass i cockpit og er klar for å fly Starfighter for andre gang.

Amdal tok flyet til 40 000 fot og utførte tester. Klokken 11.35 var han ferdig med testingen og vendte snuten mot flyplassen igjen.

Cirka fem på tolv landet maskinen trygt, cirka en time etter at den tok av.

I LUFTEN: Starfighteren tok av fra Bodø Hovedflystasjon klokken elleve.

Starten på prosjektet

Bak Starfighter-prosjektet står blant andre lederen i Starfighterens venner, Helge Andreassen. Det var hans idé å gjøre et forsøk på å få en Starfighter i luften igjen. 

Av ren nysgjerrighet tok jeg kontakt med Starfighter.inc i Florida, siden de opererte 632 og 850, senere også 759, alle tidligere norske starfightere fra 334-skvadronen i Bodø. Dette mener jeg at jeg gjorde i 2001, har han tidligere fortalt til Flynytt.

PRIMUS MOTOR: Det var Helge Andreassen som tok initiativ til å få Starfighteren i luften igjen.

Andreassen ble da bedt om å sjekke etter mulige reservedeler.

- I denne prosessen dukket idéen opp. Hvorfor ikke prøve dette i Norge? Vi hadde proffe mekanikere i Bodø, som var interessert. Jeg tok kontakt med Per Bøthun, Olav Aamoth og Einar Smedsvig for å diskutere saken. Da tre generaler var positive startet vi opp.   

Mange modifikasjoner

Starfighterens venner har siden jobbet jevnt og trutt med maskinen. 

Flyet, som tidligere hadde halenummer Starfighter 637, har nå fått registreringen LN-STF. 

- Vi har ikke loggført arbeidstimer, det er kanskje dumt. Vi har for det meste jobbet på mandager. Om sommeren har arbeidet for det meste stått stille. Etter at vi fikk eierskapet til flymaskinen på plass i 2010, ble det mer fart i arbeidet, sa Andreassen.

Spesielt beslutningen om å modifisere til Martin Baker-utskytningsseter var krevende.

- Vi behøvde hjelp fra flere hold for å sikre oss seter. De fantes i Italia, siden ITAF opererte F-104 frem til 2004. Vi fikk også deler og hjelp til å utføre modifikasjonen fra Danmark, opplyser han.

Det var mange modifikasjoner som måtte til:

  • Nytt navigasjonsutstyr, radio og transponder.
  • Nye antenner.
  • Nytt system for nødlukking av nozzle-systemet.
  • Modifikasjon til nye type oksygentank lik F-16.
  • Modifikasjon knyttet til bruk av ny batteritype lik F-16.
  • Bytte begge hovedunderstellslegger.
  • Bytte mange hydraulikkrør og koblinger.
  • Bytte av diverse hydraulikk og drivstoffslanger.
  • Motorkjøringer, taksetester, etc.

Skal til Sola Airshow

Arbeidet har så absolutt båret frukter. Nå har Norge igjen en flydyktig Starfighter.

Planen er at maskinen skal delta på Sola Airshow førstkommende helg. 

Les også: Sjekk den rå air-to-air videoen av F-104 Starfighter

Powered by Labrador CMS