Hva tenker du om et mulig salg av Luftfartsskolen? Bli med og gi dine svar til NLF-barometeret!

Innkalling til seksjonsmøter og Luftsportstinget 2013 på Gardermoen 6.-7. april er sendt til de norske flyklubbene. Flynytt ønsker å høre din mening om arbeidet som er gjort i NLF og motorflyseksjonen siden Luftsportstinget 2011.

Luftfartsskolen vurderes solgt. Her fra partnerskolen Phoenix East Aviation. Foto: Lars Brede Grøndahl

Innkalling til seksjonsmøter og Luftsportstinget 2013 på Gardermoen 6.-7. april er sendt til de norske flyklubbene. Flynytt ønsker å høre din mening om arbeidet som er gjort i NLF og motorflyseksjonen siden Luftsportstinget 2011.

Tekst: Lars Brede Grøndahl og Torkell Sætervadet

Langtidsplan og budsjett 2011-2014 ble vedtatt for to år tilbake og skal danne grunnlaget for arbeidet som gjøres i motorflyseksjonen.

http://nlf.no/sites/default/files/nlfinfo/dokument/Langtidsplan-2011.pdf

Vi inviterer flyklubber, medlemmer og lesere til å delta i «resultatbørsen» for publisering i neste utgave av Flynytt.

Aktuelle saker
Blant kampsakene i motorflyseksjonen siden sommeren 2011 har vært valg av ny treningsflyplass nær Kjeller, bevaring av Kjeller som flyplass og arbeid for økt tilgjengelighet til de andre flyplassene på Østlandet. Les mer her: http://nlf.no/seksjon/motorfly

En av de store satsingene i NLF siden forrige luftsportsting er NLF Camo. Det har vært et omfattende arbeid og en stor investering for NLF. Les mer her:http://www.nlf.no/seksjon/nlf-camo

Luftfartsskolens 50 prosent eierandel i Pilot flyskole på Torp er solgt. Aksjene i Norsk Aero AS/Pilotbutikken er under avhending. Nå vurderer forbundsstyret i NLF å selge Luftfartsskolen. Selskapet har eksistert i 40 år og kan vise til betydelige overskudd og overføringer til NLF over flere år. Samtidig innebærer det risiko for NLF å være eier i selskaper som driver kommersiell drift.

Utdanning av nye piloter – deriblant elever som vil bli kommersielle flygere, men som starter sin utdanning med PPL i flyklubbskoler – har stor betydning for både driften og økonomien i mange flyklubber. I dag skjer utdanningen i de fleste tilfeller i et samarbeid med Luftfartsskolen, men andre modeller kan tenkes for framtiden.

I Flynytt har det vært en betydelig satsing på innhold og plattformer siden forrige luftsportsting. Som et fagblad for motor- og mikroflyging utgitt av motorflyseksjonen i NLF representerer bladet Norges største luftfartstidsskrift. Samtidig er stoffprioriteringer et stadig tilbakevendende spørsmål som opptar leserne og som påvirker løssalget. Stoff som er populært blant medlemmene kan være mindre løssalgsvennlig – og motsatt.

Har du noen tanker om disse temaene og sakene, inviteres du til å svare på spørsmålene på linken nedenfor. NLF-barometeret blir offentliggjort på http://www.flynytt.no fram til Luftsportstinget 2013 på Gardermoen 6.-7. april.
Her kommer du til spørreundersøkelsen: https://www.surveymonkey.com/s/JSQL86D

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Ag And Helicopter Pilots Decry Drone Rule Change

A recent federal court decision that the FAA has no authority to require drone users to register is not sitting well...

First Flight For New K-Max

The newly in-production K-Max helicopter, built by Kaman Aerosystems, flew for the first time on May 12, the company...

EBACE: Airbus Launches Private Jet, Corporate Helicopters

Airbus Corporate Jets is now offering a corporate-jet version of its A330neo widebody airliner, the company announced...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen