Magnus Efusion:

Den ungarske havarikommisjonen: Brannen startet etter at flyet traff bakken

To personer mistet livet da et elektrisk fly av typen Magnus eFusion havarerte i slutten av mai.

KRASJET: Flyet som krasjet  fotografert på Aero Friedrichshafen i 2016.
KRASJET: Flyet som krasjet fotografert på Aero Friedrichshafen i 2016. (Foto: Alec Wilson)

Den foreløpige rapporten fra den ungarske havarikommisjonen konkluderer med at flyet ikke tok fyr før det traff bakken.

Det var i slutten av mai at to personer mistet livet da et fly av typen Magnus eFusion havarerte. Flyet ble totalskadd i den påfølgende brannen.

Les mer: Dødsulykke med el-fly

Vitner skal ha uttalt at flyet tok fyr i luften, men disse påstandene avvises altså av havarikommisjonen. 

- Ifølge informasjonen vi har tilgjengelig er det ingen tegn til røyk eller flammer i luften. Brannen startet etter at flyet traff bakken. Skadene på motoren var tydelig et resultat av kollisjonen og den påfølgende brannen, skriver de i rapporten.

En opptaksenhet i cockpiten tok opp video i tillegg til å registrere flyets GPS-koordinater. Videoen, som er uten lyd, viste ingen tegn til brann i luften (innenfor kameraets synsfelt). Det var ikke tegn til problemer med det elektriske systemet. Etterforskningen har heller ikke avdekket teknisk feil i flykonstruksjonen.

Den foreløpige rapporten kommer ikke med noen konklusjon når det gjelder hva som førte til ulykken. 

Magnus eFusion ble bygget i samarbeid mellom Siemens og ungarske Magnus Aircraft. Målet var å produsere et komposittfly som skulle tilby småflymarkedet noe helt nytt; et serieprodusert hybridfly som tar av og lander på egen elektrisitet, og som lader seg selv under flyging. Prototypen hadde sin første testflyvning 11. april. 

Les også: Verdens første i sitt slag

Flyet som forulykket var utstyrt med en motor av typen Siemens zrt Emotor SP45D-V9. Flyet hadde logget 217 flyvninger (217:38 timer) da det krasjet. 

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Top Letters And Comments, December 14, 2018

This week's letters brought comments from readers about fuel sump points on a Decathlon, autonomous vehicles,...

Short Final: Class C Workout

Peoria Approach: “I bet you didn’t think you were going to get this type of workout when you asked for the...

New Members Join EAA Board

The Experimental Aircraft Association (EAA) has announced that Heather Penney and Ben Diachun will be joining its...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen