Magnus Efusion:

KRASJET: Flyet som krasjet fotografert på Aero Friedrichshafen i 2016.

Den ungarske havarikommisjonen: Brannen startet etter at flyet traff bakken

To personer mistet livet da et elektrisk fly av typen Magnus eFusion havarerte i slutten av mai.

Publisert

Den foreløpige rapporten fra den ungarske havarikommisjonen konkluderer med at flyet ikke tok fyr før det traff bakken.

Det var i slutten av mai at to personer mistet livet da et fly av typen Magnus eFusion havarerte. Flyet ble totalskadd i den påfølgende brannen.

Les mer: Dødsulykke med el-fly

Vitner skal ha uttalt at flyet tok fyr i luften, men disse påstandene avvises altså av havarikommisjonen. 

- Ifølge informasjonen vi har tilgjengelig er det ingen tegn til røyk eller flammer i luften. Brannen startet etter at flyet traff bakken. Skadene på motoren var tydelig et resultat av kollisjonen og den påfølgende brannen, skriver de i rapporten.

En opptaksenhet i cockpiten tok opp video i tillegg til å registrere flyets GPS-koordinater. Videoen, som er uten lyd, viste ingen tegn til brann i luften (innenfor kameraets synsfelt). Det var ikke tegn til problemer med det elektriske systemet. Etterforskningen har heller ikke avdekket teknisk feil i flykonstruksjonen.

Den foreløpige rapporten kommer ikke med noen konklusjon når det gjelder hva som førte til ulykken. 

Magnus eFusion ble bygget i samarbeid mellom Siemens og ungarske Magnus Aircraft. Målet var å produsere et komposittfly som skulle tilby småflymarkedet noe helt nytt; et serieprodusert hybridfly som tar av og lander på egen elektrisitet, og som lader seg selv under flyging. Prototypen hadde sin første testflyvning 11. april. 

Les også: Verdens første i sitt slag

Flyet som forulykket var utstyrt med en motor av typen Siemens zrt Emotor SP45D-V9. Flyet hadde logget 217 flyvninger (217:38 timer) da det krasjet. 

Powered by Labrador CMS