Varsler en revolusjon for flymotor-teknologi

Verdens første i sitt slag

Flynytt var der da Siemens presenterte den unike el-/dieselhybridmotoren for fly. Samarbeidsprosjektet leverer historiens første serieproduserte hybridfly.

Siemens-FlyEco Magnus eFusion er navnet på hele pakka, men det er ingen tvil om at det er motoren som har hovedrollen.
Foto: Flynytt / Tore Aune
Siemens-FlyEco Magnus eFusion er navnet på hele pakka, men det er ingen tvil om at det er motoren som har hovedrollen. Foto: Flynytt / Tore Aune

Siemens-FlyEco Magnus eFusion er den fulle betegnelsen på dette komposittflyet som skal tilby småflymarkedet noe helt nytt; et serieprodusert hybridfly som tar av og lander på egen elektrisitet, og som lader seg selv under flyging.

Navnet Magnus eFusion er allerede i bruk for det hel-elektriske flyet i samme familie, derfor har hybridvarianten de to produsentenes navn i starten. Siemens SP55D er el-motoren, ungarske Magnus leverer flyet og fra FlyEco kommer dieselmotoren som er lade- og backupsystemet. Det er fristende å si at til sammen er disse tre dynamitt, men stort lenger unna støy og eksplosjoner er det neppe mulig å komme. Dette er tvert imot så gnistrende rent og stille at selv den mest ihuga støymotstander må legge all sin godvilje til for å finne noe å klage på.

Nyklekket fremtidsfugl

Da vi fikk demonstrasjonen i Friedrichshafen var det bare seks dager siden flyet hadde tatt til vingene for første gang i hjemlandet Ungarn. Nå sto det plutselig der, rett foran oss, og under det improviserte motordekselet av plast kunne vi se nesten hver eneste detalj, og enda bedre ble det da det ble fjernet i sin helhet. Det hele er blankt, nytt og ulikt alt man normalt forbinder med en flymotor.

Dr. Frank Anton er Siemens´ hovedressurs på prosjektet, og han er i tillegg pilot på et av de hel-elektriske demo-flyene som er i samme familie som den nye hybriden. Det er ikke vanskelig å forstå at han er stolt over nyvinningen. Foto: Flynytt / Tore Aune

 

Doktor Frank Anton fra Siemens er synlig engasjert og stolt når han viser frem nyvinningen til den lille gruppen fremmøtte. Han er, i tillegg til å ha vært involvert i store deler av utviklingen av dette flyet, også demonstrasjonspilot for det rene el-flyet Magnus eFusion. Mer om det kan du lese i neste utgave av Flynytt.

Fundamentet for fremtiden

Dette har aldri tidligere vært gjort i serieproduksjonsskala, sier han og peker med hånden mot motoren under det gjennomsiktige dekselet.
– I dag er det et lett luftfartøy som bruker teknologien, og selv om dette er i småskala utgjør det et helt nødvendig utviklingstrinn. Det er denne plattformen dere ser her i dag som all videre innovasjon, også i større skala, baseres på, sier Frank Anton. Det er ord til ettertanke. Kan det være at vi står og ser på starten på en helt ny måte å tenke luftfart på?

De rene linjers tidsalder

Siemens-FlyEco Magnus eFusion er lite og lett, og kan ved første øyekast minne om en acro-maskin – men samtidig er det noe ved dimensjoneringen på hjullegger og annet som får en til å tenke på motorglidere. Propellen har tre slanke blader. Lavvinget og med side-ved-side-konfigurasjon står flyet støtt på et fast trepunkts nesehjuls-understell. Boblecanopyen er hengslet foran, og gir i åpen posisjon godt rom til inn- og utstigning. Rorflatene er ganske store, og her er også balanserorene utstyrt med horn.

Det er relativt store rorflater på flyet, og balanserorene er utstyrt med fremtredende horn. I cockpit har Magnus´ testpilot Gabor Fabian en rolig dag på jobb, men det han demonstrerer er like fullt en verdensnyhet. Foto: Flynytt / Tore Aune

 

Elektromotoren og konverteren er det mest synlige i motorkrybben, mens dieselmotoren er innebygget bak det produsent Magnus kaller forward firewall– altså et fremskjøvet skott som løser plassdisponeringen for de to sameksisterende motorene, og i tillegg gir bedre benplass i cockpit.

Mulighetene er virkeliggjort

Allerede i 2016 begynte det å versere historier og en og annen spekulerende artikkel om dette flyet, og det er virkelig imponerende å se det stå der i all sin beskjedenhet. Linjene er så logiske og enkle, og den mye omtalte motoren så visuelt oversiktlig, at det føles helt innafor å tro på at denne filosofien for flyproduksjon representerer fremtiden.

Hør den her

Fordi vi grunnet omstendighetene rundt demonstrasjonen bare fikk 30 sekunder på oss til å finne frem opptaksutstyret, ble det en litt snau og litt hastverkspreget video, men vi håper du vil ha glede av en liten smakebit likevel:

Her kan du både høre og se Siemens-FlyEco Magnus eFusion

I cockpit sitter Magnus eFusions testpilot Gabor Fabian, og så snart vi har trukket oss litt tilbake for å gi trygg propellavstand får han startsignal fra sin makker foran flyet. Tommel opp!

For den som er vant til å se (og høre) propellfly starte er det som nå skjer ganske underlig. Det hviner til som en symaskin på full pedal, og plutselig går propellen rundt. Mangelen på motorlyd gir straks en illusjon av at noe ikke har fungert, men den klassiske snatringen fra selve propellbladene som slår seg igjennom luft forteller med all tydelighet at joda, her er det fullverdig start.

En finstemt symfoni

Det lille flyet vibrerer svakt, men synlig. Det er ingen tvil om at el-motoren leverer energi og et fullverdig dreiemoment. Bruksprinsippet for eFusions motorløsning er ganske lik landjordas hybridkjøretøyer; el-motoren har hovedrollen, mens den tresylindrede dieselen sørger for nødvendig lading underveis. FlyEcos dieselmotor er faktisk også konstruert nettopp med utgangspunkt i en bil, nemlig Mercedes Smart Car.

– Dette er mer enn en løsning for et lite sportsfly som dette. Teknologien vi ser her utgjør grunnlaget for all videre utvikling, også i betydelig større skala, forteller Dr. Frank Anton fra Siemens. Foto: Flynytt / Tore Aune

 

Siemens har stått for utviklingen av generatoren, som altså ved hjelp av dieselen lader flyets batterier, og selve motor-kontrolleren som sørger for at samspillet går fullstendig trygt og sømløst for seg der inne.

Beskjeden adferd

Og sømløst er nettopp inntrykket man får når pilot Gabor kobler inn dieselmotoren. Lyden skifter karakter, dropper en oktav eller to og legger til en ny dimensjon som minner mer om en tradisjonell flymotor slik vi er vant til å høre dem. Men, det stopper lenge før vi kommer til vanlige forbrenningsmotorers lydnivå. I stedet blir motoren liggende på en komfortabel summetone, før den igjen går tilbake til elektrisk og blir «symaskin» igjen. Visst er det delikat!

En helt ny frihet

Hensikten med dette konseptet er å tilby et fly som er stillegående ved avgang og landing, og som uten å plage noen kan produsere litt mer lyd i ladefasen under flyging. I tillegg reduserer man selvfølgelig behovet for lading via strømnett. Med Siemens-FlyEco Magnus eFusion kan man trygt fly til en plass som mangler lademuligheter, for så lenge det er diesel på tanken kommer man seg avsted for egen maskin.

 

I neste utgave av Flynytt vil du få flere detaljer både om Siemens-FlyEco Magnus eFusion og det rene el-flyet Magnus Efusion, testpilotens vurdering av flyet og ikke minst en spennende rapport om hva som rører seg helt ute i randsonen av teknologiske løsninger for fremtidens lette luftfart.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Nyheter fra AVweb

Top Letters And Comments, December 14, 2018

This week's letters brought comments from readers about fuel sump points on a Decathlon, autonomous vehicles,...

Short Final: Class C Workout

Peoria Approach: “I bet you didn’t think you were going to get this type of workout when you asked for the...

New Members Join EAA Board

The Experimental Aircraft Association (EAA) has announced that Heather Penney and Ben Diachun will be joining its...

Les mer

Fra NLF-Motor

Til toppen