Wisk Aero: Ett minutt i luften uten pilot
Boeing-eide Wisk Aero har gjennomført den første testflyvningen med Generation 6 eVTOL, en elektrisk fire-seters lufttaxi uten pilot.
Flyvningen markerer nok et skritt mot å gjøre autonome lufttaxier til en del av hverdagen i amerikanske storbyer.
Historisk første flytur
Wisk Aero gjennomførte mandag sin første vertikale takeoff og hover med Gen 6 på testanlegget i Hollister, California, melder Flying Magazine.
Flyet fulgte en forhåndsprogrammert rute med en samlet flytid på omtrent ett minutt. Dette var en fullstendig autonom flyvning, uten fjernstyring fra bakken.
Gen 6 er designet for opptil fire passasjerer. Fartøyet har et vingespenn på omkring 15 meter.
Det har en cruisefart på 110–120 knop (cirka 200–220 km/t) og en rekkevidde på omtrent 90 miles (cirka 144 km) inkludert reserver, med en typisk operasjonshøyde mellom 2 500 og 4 000 fot over bakken.
Lader på et kvarter
Flyet kan lades opp på omkring 15 minutter, og bruker en proprietær 12‑propelldesign for både vertikal og horisontal flight, kombinert med autonom drift med menneskelig overvåking fra bakken
Lufttaxien styres av en kombinasjon av datamaskiner, sensorer og programvare, og overvåkes av fjernopererte «Multi-Vehicle Supervisors» som kan gripe inn ved behov.
Wisk planlegger sertifisering for instrumentflygeregler (IFR), og samarbeid med NASA for å teste integrasjon i nasjonalt luftrom.
Veien mot kommersiell drift
WiskAero har gjennomført over 1 750 testflyvninger med tidligere prototyper, inkludert nesten 200 med Gen 5.
Nå starter et omfattende testløp for Gen 6, med fokus på hoverfase, lavhastighetsstabilitet og overgang til fremoverflyging.
Wisk Aero planlegger å lansere lufttaxiene i byer som Houston, Miami og Los Angeles før 2030, og sikter mot å bli det første autonome passasjerflyet sertifisert i USA.
Kappløpet om den første autonome lufttaxien
Selskapet er ikke alene i jakten på å bli først med en selvflygende lufttaxi i kommersiell drift.
Flere selskaper utvikler tilsvarende eVTOL-løsninger, inkludert Joby Aviation, Archer Aviation og Vertical Aerospace, som alle planlegger autonome eller delvis autonome passasjerfly innen få år.
Kappløpet handler ikke bare om hvem som har den mest avanserte teknologien, men også om hvem som først får på plass sertifisering, sikrer høy sikkerhet og et system for å integrere lufttaxiene sømløst i eksisterende by- og lufttrafikkbilde.
Til syvende og sist er det disse faktorene som vil avgjøre hvem som kan tilby trygge, effektive og pålitelige lufttaxitjenester først.