Det er ingen tvil om hvilke tre land som nå står skulder ved skulder i arbeidet med å skape et nytt kampfly.

Utvikler neste generasjons kampflyteknologi

Global Combat Air Programme har som mål å lage et avansert og tilpasningsdyktig sjettegenerasjons kampfly.

Publisert Sist oppdatert

GCAP, eller Global Combat Air Programme, er et samarbeidsinitiativ mellom flere land for å utvikle neste generasjons kampfly. Programmet har utviklet seg fra det opprinnelige britiske Tempest- prosjektet, og inkluderer nå Italia og Japan som partnerland. 

Vil utvikle avanserte kampflyteknologier

Tempest hørtes nok mer hissig ut, og navnet var naturligvis en videreføring av den kjente jageren fra Hawker-fabrikken under andre verdenskrig. 

Målet med GCAP er å utvikle avanserte kampflyteknologier for å møte fremtidige sikkerhetsutfordringer. Dette inkluderer bruken av kunstig intelligens, sensorfusion, avanserte stealth-teknologier og evnen til å samarbeide med ubemannede luftfartøy. 

Prosjektet tar sikte på å forbedre luft- og romkapasiteten til de deltakende landene. Man ønsker å utvikle fly som kan operere på en bærekraftig måte og samtidig levere effektiv luftmakt.

Tettere samarbeid

I vår digitaliserte internettverden er det mulig å arbeide på tvers av kontinenter og tidssoner. Man trenger ikke lenger å sitte på samme tegnebrett. Derfor vil arbeidet med GCAP (det blir spennende å se om de kommer opp med et mer velklingende navn!) bli et tettere samarbeid enn det andre britiske flyindustriprosjekter har vært med på.

GCAP representerer et stort steg mot utviklingen av avanserte kampflyteknologier ved å samle ekspertise og ressurser fra flere nasjoner. Dette initiativet gir deltakerlandene muligheten til å dra nytte av hverandres styrker og erfaringer for å møte de utfordrende kravene til fremtidens luftforsvar.

Global Combat Air Programme representerer et banebrytende samarbeid mellom Storbritannia, Italia og Japan. Initiativet vokste ut av det opprinnelige britiske Tempest-prosjektet. Bildet viser GCAP over Japan, slik en illustratør forestiller seg det.

Alle tre partnerne er enige om at de helt fra begynnelsen vil arbeide med å finne kunder for flyet rundt om i verden. De ser et stort internasjonalt marked. Ambisjonene er at GCAP skal være klart for operativ bruk i 2035.

Powered by Labrador CMS