
Uenighet om autonome fly
Mens teknologiselskaper og enkelte flyselskaper ser for seg en fremtid med færre eller ingen piloter i cockpit, advarer pilotorganisasjoner om at sikkerheten kan stå i fare.
I et intervju med Flying Magazine gjentok tidligere FAA-sjef Mike Whitaker det amerikanske luftfartstilsynets krav: To piloter skal være til stede i cockpit under kommersielle ruteflyvninger.
Likevel utvikles det nå teknologi som kan redusere eller fjerne behovet for cockpitbesetning.
Utvikles for fullt
To amerikanske selskaper er sentrale i utviklingen av slike systemer: Merlin Labs og Reliable Robotics. Begge jobber tett med FAA for å få godkjent systemer som skal muliggjøre operasjoner med redusert bemanning (RCO), én pilot (SPO), eller helt autonome flyvninger.
Men Air Line Pilots Association (ALPA), som representerer nærmere 80 000 piloter, er sterkt imot.
– Når teknologi svikter, er det piloter – ikke programmer – som redder liv, sier ALPA-leder Jason Ambrosi.
Teknologiselskapene peker på at automatiserte systemer allerede er en sentral del av luftfarten, og at et tettere samspill mellom menneske og maskin kan øke sikkerheten.
Blant annet utvikler Merlin en KI-basert co-pilot som kan tolke og svare på talekommandoer fra flygeledere, mens Reliable jobber med et system som kontrolleres via fjernpilot og tre nivåer med angivelig feilsikre datamaskiner.
En klar vei videre?
Målet er først å ta i bruk teknologien i fraktfly som Cessna 208B Caravan og militære fly, for deretter å utvide til kommersiell luftfart.
ALPA viser på sin side til forskning fra NASA og FAA som peker på økt belastning, høyere risiko for feil og tap av ferdigheter ved énpilot-operasjoner.
Ifølge en spørreundersøkelse fra 2024 føler nesten 80 prosent av passasjerene seg mindre trygge med fjernstyrte fly.
Selv om ALPA mener at innsparingen for flyselskapene er marginal når man tar høyde for kostnader til ombygging, fjernpiloter og bakkesystemer, mener blant andre JetBlue Ventures at passasjerfly med én eller ingen piloter er realistisk – gitt at teknologien og folks tillit kommer på plass.
– Luftfarten har allerede gått fra fire til to piloter. Nå ser vi en klar vei videre, sier representant Stephen Snyder til Flying Magazine. Ikke alle er enige.
– Maskiner mangler menneskers evne til å tolke, vurdere og tilpasse seg komplekse situasjoner. Fullverdig erstatning for piloter er tiår unna, heter det i en rapport fra ALPA.