
Tyske piloter protesterer mot byråkrati i medicalsystemet
Mer enn 12 500 tyske piloter har skrevet under på et opprop som krever at flylegenes vurdering skal være endelig, uten innblanding fra luftfartsmyndighetene.
På bare noen dager har over 12 500 tyske piloter skrevet under på et opprop mot det de oppfatter som unødvendig byråkrati i EASA-medicalsystemet.
Kampanjen ble lansert på change.org og har raskt fått stor oppmerksomhet. Det var Nordic Gliding som omtalte saken først.
- Unødvendig byråkrati
I dag må en pilot som skal fornye medical, først vurderes av en autorisert flylege. Selv om legen slå fast at alt er i orden, kan den nasjonale luftfartsmyndigheten overstyre avgjørelsen.
Mange piloter opplever dette som en administrativ byrde som skaper dobbeltarbeid, forsinkelser og unødvendig byråkrati.
De tyske pilotene ber om at de juridiske og administrative rammene tilpasses, slik at luftfartsleger i Tyskland fremover får den eneste og endelige myndighet til å avgjøre piloters egnethet til å fly.
- Bare mer administrasjon
I teksten, som er sendt til Tysklands transportminister og Luftfartsbundesamt (LBA), krever pilotene at flylegenes vurdering skal være endelig og umiddelbart gyldig.
LBA bør bare involveres dersom piloten selv bestrider flylegens beslutning.
«Flylegene er høyt kvalifiserte og underlagt strenge krav. Dagens dobbeltkontroll gir ingen ekstra sikkerhet, bare mer administrasjon. Direkte anerkjennelse av legens beslutning sparer tid og ressurser for både piloter og myndigheter», heter det i oppropet, som stadig stiger i oppslutning.
Historisk sett har myndighetene gradvis redusert kravene til medisinske sertifikater. For eksempel ble EASAs Light Aircraft Pilot Licence (LAPL)-medical innført i 2012 som en mer “tilgjengelig” sertifisering for piloter.
Fastleger kan utstede legeattest for privatflygere med denne sertifikattypen, men ikke for sertifikattypen Private Pilot Licence (PPL).