PÅ BAKKEN: Det begynner å bli mange år siden sist Starfighteren fikk kjenne luft under vingene.

Starfighter 637: Dette er status i dag

Nyheten om den norske Starfighteren som vendte tilbake til luften vekket oppmerksomhet verden over. Nå har det som var Europas eneste flygende Starfighter, LN-STF 637, stått på bakken siden 2019.

Publisert

Høsten 2016 stod jubelen i taket da Starfighter 637 tok av fra Bodø med testflyger Eskil Amdal bak spakene. Da hadde den engasjerte gjengen i Starfighterens venner jobbet i 13 år med å gjøre maskinen flydyktig.

Europas eneste flygende Starfighter, LN-STF (104637), gjorde stor suksess de påfølgende årene med besøk på blant annet Sola, Ålborg, Leeuwarden og Torp. Siden har det vært stille. 

DEN GANG DA: F-104 Starfighter i luften i går med testpilot Eskil Amdal bak spakene i september 2016.

Les også: Testpilot Eskil: Slik var det å fly Starfighter

Utfordringer med katapultsetene

Høsten 2019 fortalte leder i Starfighterens venner, og primus motor Helge Andreassen, hva som er årsaken til at maskinen ikke lenger er å se i luften. 

– Grunnen til at 2019 blir å betrakte som et hvileår hva aktiviteten angår knytter seg til utfordringer med katapultsetene, sa han da.

LN-STF er utstyrt med to stykk Martin Baker IQ7A. Dette er avanserte seter med 0/0-ytelse, noe som gir pilotene mulighet til å kunne skyte seg ut mens flyet står stille på bakken.

– For at dette skal være mulig er setene utstyrt med en rakettpakke som kalles «under Seat Rocket Motor». Både setene og rakettpakkene våre ble gitt i gave fra Italia etter at det italienske forsvaret avsluttet F-104-operasjonene i 2004, fortalte Andreassen.

Den anbefalte levetiden på rakettdrivstoffet utløp i november 2018.

- Alt fungerer

Ganske nøyaktig syv år etter at drivstoffet gikk ut på dato, kommer gjengen i Starfighterens venner med en statusoppdatering.

- Det er en stund siden vi har lagt ut noe her fra "Team 637". Som alle kanskje har hørt eller vet, jobber vi fortsatt med utfordringen med sprengladningen USRP,  (under seterakettpakke) for våre Martin Baker utkastningsseter, skriver de på Facebook.

Starfigheterens venner forsikrer om at de fremdeles tar godt vare på den historiske flymaskinen.

- LN-STF 637 er uten systemfeil og mangler i flyets tekniske tilstand, alt fungerer, forsikrer de.

Så gjenstår det bare å se om 2026 blir året rakettpakkemangelen finner en løsning. 

Powered by Labrador CMS