
Spirit Airlines søker konkursbeskyttelse - igjen
Det amerikanske lavprisselskapet står igjen i en økonomisk krise. Selskapet sliter med høye kostnader, svekket likviditet og varsler omfattende kutt i flyflåten.
Spirit Airlines står nok en gang overfor store økonomiske utfordringer. Det amerikanske lavprisselskapet har for andre gang i år søkt om konkursbeskyttelse under den såkalte Chapter 11-ordningen i USA, melder check-in.dk.
Høye kostnader, fallende inntekter
Flyselskapet, som har hovedkontor i Dania Beach i Florida og er det sjette største i USA, har slitt med høye kostnader og fallende inntekter.
Chapter 11 er en juridisk ordning i amerikansk konkurslovgivning som gir selskaper mulighet til å restrukturere gjelden sin og omorganisere virksomheten, mens de fortsatt kan drive videre under tilsyn av en domstol.
I en børsmelding innrømmer selskapet at den tidligere restruktureringen, som ble avsluttet i mars etter fire måneder med konkursbeskyttelse, ikke klarte å sikre en bærekraftig økonomisk fremtid.
Tap på over 1,5 milliarder kroner
Spirit Airlines rapporterte et underskudd på hele 246 millioner dollar – tilsvarende nesten 1,6 milliarder norske kroner – i kvartalsregnskapet for perioden frem til juni.
Likviditeten er kraftig svekket, og selskapet har allerede brukt opp de 275 millioner dollarene det fikk tilgang til som en del av den forrige omorganiseringen.
I august varslet selskapet at det kunne bli vanskelig å opprettholde driften dersom ikke den økonomiske situasjonen forbedret seg raskt. Nå har styret altså valgt å søke ny beskyttelse under Chapter 11.
Krymper flåten
Ifølge administrerende direktør Dave Davis skal Spirit nå gå grundig gjennom hele virksomheten. Fokus fremover vil være å satse på nøkkelmarkeder og kutte der det ikke er lønnsomt.
En vesentlig del av planen er å redusere flyflåten, slik at den er bedre tilpasset et mindre marked.
– Etter en omfattende evaluering har vi kommet frem til at en rettslig overvåket prosess er den beste måten å gjennomføre de nødvendige endringene på for å sikre selskapets langsiktige suksess, uttaler Davis ifølge check-in.dk.
Han legger til at selskapet fremover vil være mer strategisk i sin tilnærming til både rutenett, markedsprioriteringer og drift.