Prosjekt PilotEye skal gjøre flygingen tryggere.

Slik skal kunstig intelligens hjelpe deg i cockpit

Kunstig intelligens skal gjenkjenne farlige situasjoner og hjelpe flygeren.

Publisert Sist oppdatert

Kan teknologi inspirert av kunstig intelligens gjøre allmennflyging sikrere? Utviklere jobber nå med å lage software som «skal fungere som et par ekstra øyne» i cockpiten.

– Et ekstra par øyne

Den amerikanske avionikkprodusenten Avidyne har inngått et samarbeid med softwareutvikleren Daedalen om å lage produkter som skal fungere som et ekstra par øyne i cockpiten. Prosjektet har fått navnet «Pilot Eye».

Et vesentlig aspekt ved dette prosjektet er at kunstig intelligens skal gjenkjenne farlige situasjoner og bistå piloten i å overvinne dem.

Prosjektet innebærer at man har kameraer festet til flyet. PilotEye-systemet skanner da kontinuerlig himmelen for trafikk og andre luftbårne farer. I motsetning til mennesker kan systemene overvåke hele himmelen, og de kan også identifisere potensielle trusler som ikke er utstyrt med transpondere, som fugler, ballonger og seilfly.

Visuell trafikkdeteksjon.

Flere bruksområder

Mens teknologien etter hvert også skal kunne brukes i autonome fly, for eksempel flygende taxier, er det umiddelbare målet å redusere arbeidsbelastningen for piloter i dag. Tanken er at programvaren skal fungere som en hjelpsom co-pilot, enten det er i GA-fly eller helikoptre.

Håpet er at den nye teknologien ikke bare skal kunne hjelpe flygeren med å identifisere annen trafikk, men også med å finne egnede landingssteder og å bistå under landing.

Ifølge Avidyne kan PilotEye kombineres med andre datakilder og slås sammen til en enkelt intuitiv skjerm. Det er forventet at produktet blir sertifisert i midten av 2023.

Illustrasjon av Project PilotEye.

Du kan lese mer på avidyne.com/piloteye/.


Kilder: Flieger Magazine, Avidyne, Daedalean, Aerotime

Powered by Labrador CMS