Slik blir Piper M600
Kan fly dobbelt så langt som lillebroren.
Den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA har sertifisert Piper Aircrafts nye storsatsing, M600.
– Å få typesertifikat er det siste i en rekke av milepæler for det nye flyet, sier Piper-sjef Simon Caldecott ifølge General Aviation News.
Med typesertifikatet kan Piper produsere, teste og få utstedt luftdyktighetsbevis, slik at de kan leveres til kunder. Også i Mexico tok M600 et skritt i riktig retning da det i høst fikk validert det amerikanske typesertifikatet av den nasjonale luftfartsmyndigheten.
Kristiansand - Kirkenes
M600 har i likhet med forgjengeren M500 meridianskrog, men det nye flyet har 450 kilo høyere drivstoffkapasitet. Den oppdaterte Pratt & Whitney PT6A-f2A-motoren har 16 prosent høyere kraftuttak, noe som gjør M600 til selskapets best presterende énmotors turboprop noensinne, skriver Aviation Week.
Seksseteren har en toppfart på 507 km/t. Flyet har en rekkevidde på i underkant av 2750 kilometer når den er lastet med pilot og to passasjerer, alle på rundt 90 kilo, samt 27 kilo bagasje. Det vil si at man kan fly fra Kristiansand til Kirkenes med god margin.
Til sammenlikning har M500 en kapasitet på 1520 kilometer med tilsvarende last.
M600s marsjfart er 184 knop, (langdistanse oppgis å være turer på over åtte timer). Flyet er ikke utstyrt med toalett, noe som vil sette sine naturlige begrensninger.
Koster 24 millioner
Ifølge Piper må man bla opp 2,9 millioner dollar, eller rundt 24 millioner norske kroner, for M600.
Mens M500 fikk EASA-sertifisering i september, er storebror så langt ikke å finne på den europeiske listen over typesertifikater. Derimot er en Piper Malibu Meridian i form av LN-MER på vei inn i de norske registrene.