SHK: Derfor fikk helikopteret motorstans

Et Bristow-helikopter fikk en uforutsett motorstans kort tid etter avgang fra den mobile plattformen Linus ved Ekofiskfeltet. I dag offentliggjorde SHK rapporten som viser at motorfeilen sannsynligvis skyldtes vedlikeholdsrelaterte forhold.

Publisert Sist oppdatert

Et Sikorsky S-92A-helikopter, LN-OMI, operert av Bristow, fikk en uforutsett motorstans kort tid etter avgang fra den mobile plattformen Linus ved Ekofiskfeltet i Nordsjøen. 

Venstre motor stanset

Helikopteret hadde hentet passasjer fra plattformen da besetningen kort tid etter avgang hørte en kraftig lyd, samtidig som cockpitvarsler indikerte at den venstre motoren hadde stoppet.

Besetningen fulgte gjeldende sjekklister og fortsatte flygingen på én motor til Stavanger lufthavn Sola, hvor helikopteret landet uten problemer.

I dag offentliggjorde Statens havarikommisjon for transport (SHK) rapporten om hendelsen

Undersøkelsene viser at motoren, en General Electric CT7-8, stoppet fordi sammenføyingen mellom kompressorrotorens sentrifugalkompressor og bakre aksel hadde løsnet. 

- Vedlikeholdsrelatert

Dette skjedde etter at tolv T-bolter hadde gått til brudd.

-  Årsaken til at boltene gikk til brudd er sannsynligvis vedlikeholdsrelatert, i forbindelse med en større reparasjon. Reparasjonsverkstedet har underveis i undersøkelsen gjort flere tiltak for å hindre gjentakelse, skriver SHK i rapporten.

Havarikommisjonen utsteder en sikkerhetstilråding til motorprodusenten om å oppdatere sin reparasjonshåndbok med hensyn til menneskelige feil og utførelse av en kritisk oppgave.

Sannsynlig posisjon og brudd på T-boltene med tilhørende muttere.
Powered by Labrador CMS