Selvtilfredshet trekkes frem som Europas største flysikkerhetsrisiko
En skjult fare i høy sikkerhet: EASA-konferansen i København advarte om at lav ulykkesstatistikk og trygghetsfølelse kan føre til at kritiske sikkerhetsproblemer blir oversett.
Etter flere år med svært lav ulykkesstatistikk i Europa, pekker ekspertene i det europeiske flysikkerhetsbyråaet European Union Aviation Safety Agency (EASA) på nettopp bransjens gode sikkerhetsresultater som dens største risiko.
På årets Annual Safety Conference i Københavnslo talerne fast at selvtilfedshet kan føre til at man overser de reelle sikkerhetsutfordringene som finnes i dag, skriver EASA i en pressemelding.
Peker også på regelverk
Samtidig peker stadig mer komplekse operasjoner på behovet for et regelverk som er enklere å bruke. En revisjon og modernisering av dagens bestemmelser ble løftet fram som nødvendig for å rette innsatsen mot sikkerhetsutfordringene som gjelder i 2025 – og redusere unødvendig byråkrati.
– I luftfarten må vi kontinuerlig revurdere hvor trygge vi egentlig er, sa EASA-sjef Florian Guillermet.
– Diskusjonene her viser at vi får et bedre grep om dagens risikoer og at vi deler en felles forståelse. Nå må vi sørge for at vi handler riktig.
Nestenulykker og nye risikoer
Flere innlegg pekte på hendelser hvor alvorlige ulykker bare så vidt er unngått. Blant eksemplene var:
-
runway incursions
-
feil innstilte høydemålere, som kan gi piloter feil informasjon om avstand til bakken
-
økt brannrisiko knyttet til litiumbatterier, ettersom de fleste passasjerer nå reiser med flere batteridrevne enheter
Bred støtte til smartere regulering
En uformell håndsopprekning i salen viste unison støtte til forenkling av regelverket. Samtidig ble det understreket at prosessen er kompleks: Endringer må gjøres på en måte som ikke fører til svekket sikkerhet.
EASA har allerede startet arbeidet med «rule simplification» gjennom en spørreundersøkelse blant interessenter, skriver de i pressemeldingen. Medlemsstatene beskrives som avgjørende for å sikre riktige prioriteringer framover.
Annual Safety Conference 2025 ble arrangert i København 12.–13. november i samarbeid med den danske Luftfarts- og jernbanemyndigheten, under det danske EU-formannskapet. Temaet for årets konferanse var «Aviate–Navigate–Communicate – Safety Today, Safety Cross-Domain, Safety Tomorrow». Opptak av hele konferansen er tilgjengelig via arrangementssiden.