Spitfire-flyet i to-seters versjon har de samme ytre målene som de originale en-seterne, men fremre cockpit er flyttet 30 cm forover og gir dermed piloten noe trangere plass.

Overraskende stor interesse for norsk Spitfire

... Og her er de første air-to-air-bildene!

Publisert Sist oppdatert

De første air-to-air-bildene av Notodden-baserte Spitfire Mk IX, LN-AOA, ble tatt av Jan Erik Arud over det flotte Telemark-landskapet fredag 10. mai.

Det toseters Spitfire-flyet står nå trygt parkert i eieren Runar Vassbottens hangar, og venter på fredag 24. mai, da den første turen med baksetepassasjer vil finne sted. 

- Det har vært overraskende stor interesse for flyet etter at vi fikk det hjem. Tenk, bare i lille Notodden med 12.000 innbyggere, har en rekke mennesker sagt at de kommer til å kjøpe seg en tur i baksetet, sier en meget tilfreds flyeier til Flynytt.

Flynytt har også merket den enorme interessen for klenodiet. På kort tid ble artikkelen om flyets hjemkomst den mest leste artikkelen på flynytt.no i år. 

Flyr i definert område

Over norsk landskap.

Det kommersielle selskapet Norwegian Flying Aces på Notodden har fått Luftfartstilsynets godkjennelse til å fly det som kalles «opplevelsesflyvninger» med både Spitfire, Harvard og Boeing Stearman.

Disse flyene vil få et nærmere definert geografisk område i Notodden-traktene som de må holde seg innfor.

Personer som bestiller seg en flytur må møte frem senest 45 minutter før turen skal gå. De vil få en grundig gjennomgang av piloten om flyet og utstyret, deriblant fallskjermen de må iføre seg, før de spenner seg inn i baksetet. 

- De skal også informeres om og akseptere den risikoen det er å fly et jagerfly fra 40-tallet sammenliknet med moderne rutefly. Dette må man skrive under på før turen kan starte, sier Vassbotten.

Et lite glimt som gir den rette historiske glød over et historisk fly. Foto: Jan Erik Arud

Loop og roll 

Han forteller videre at passasjeren også f fåranledning til å si fra om hva han ønsker, og eventuelt ikke ønsker, å gjøre. 

- Vi tilbyr en Victory-roll, en barrel-roll og loop dersom det er ønskelig. Noen vil kanskje bare sitte i flyet og drømme seg bort.

Vassbotten er meget tilfreds med den jobben Luftfartstilsynet har lagt ned med å bygge opp regelverket for denne formen for flygning.

- Særlig er det grunn til å takke inspektør Thomas Hytten for jobben han har lagt ned, sier Vasbotten.

Spitfire-flyet kommer den første tiden til å flys av Rolf Meum, som er sjefs-flyger i selskapet, og etter hvert av svenske Mikael Carlson. 

Meum skal også sertifisere alle piloter og bakkemannskap som involveres i flygningene med de tre flytypene.

En verdig velkomst.

Flyr flere turer 

- Turene vil gå i mellom 3 og 4000 fot, og det blir i en helt spesiell atmosfære på Notodden, hvor landskapet gir en helt annen opplevelse enn det man kan få i England på liknende flyvninger, sier Vassbotten. 

- Vi har allerede kontakt med flere som har vært med på slike turer i England, og som også der har tatt turen både to og tre ganger. Nå ønsker noen å gjøre sin neste Spitfire-tur her i Norge, ikke minst på grunn av naturen.

Spitfire er et ikonisk britisk jagerfly som ble brukt under andre verdenskrig. Det er særlig kjent for sin rolle i slaget om Storbritannia i 1940. Selv etter krigen forble Spitfire populær blant flyentusiaster og blir av mange fortsatt sett på som et symbol på britisk motstandskraft og teknisk dyktighet.

På bakken.
Powered by Labrador CMS