Notodden i faresonen
Notodden lufthavn fyller 70 år i 2025, men jubileumsåret preges av usikkerhet: Regjeringen foreslår å halvere driftstilskuddet, noe som kan true flyplassens videre drift.
Notodden lufthavn fyller 70 år i 2025 – det første flyet landet her 11. desember 1955. Men horisonten er mørk i jubileumsåret: Ap-regjeringen vil kutte driftstilskuddet fra 20 til 10 millioner.
Redusert tilskudd
Ordfører Gry Fuglestveit (AP) i Notodden kommune har ved inngangen til desember fortsatt god tro på at det skal løse seg. Men hun er skuffet over sin egen regjering som uten varsel eller andre signaler i sitt forslag til statsbudsjettet for 2026 har kuttet tilskuddet med 50 prosent.
En slik reduksjon i statsstøtten kan i praksis innebære en styrt avvikling av flyplassen.
Redusert tilskudd gis som en gradvis utfasing av tilskudd til lufthavner uten rutedrift, heter det i budsjettforslaget.
Har bare ett krav
Men det omtalte tilskuddet var opprinnelig en ordning der pengene kom fra Samferdselsdepartementet. Nå er det overført til Kommunaldepartementets budsjett, som på sin side velger å tildele pengene til fylkeskommunen i stedet for flyplassen.
Telemark fylkeskommune har ingen betingelser om at midlene skal subsidiere rutedrift. De har som eneste kriterium at flyplassen skal ha en samfunnsnytte, og sender hele bevilgningen videre til Notodden lufthavn, som er heleid av Notodden kommune. Den defineres ikke som privat lufthavn der eiere kan ta ut utbytte.
Og det er her de ulike kriteriene for fullt kommer til syne:
Notodden er nå definert og godkjent som en stor flyplass med tårntjeneste (tre til fire AFIS-fullmektiger), brann- og havaritjeneste, VFR og IFR-prosedyrer for inn- og utflygning. Flyplassen er daglig i bruk av GA-miljøet, flyskoler, Forsvaret og luftbårne nød-etater til treningsformål og har dermed høy samfunnsmessig nytte på Østlandet.
Viktig for beredskap
- Notodden har vist seg viktig innenfor beredskaps formål, og med det trusselbildet verden ser i dag, mener jeg flyplasser må opprettholdes og ikke legges ned. Som ordfører for Arbeiderpartiet hadde jeg håpet på en inngang før budsjettet ble lagt frem hvor vi fikk anledning til å presentere konsekvens-bildet dersom Notodden lufthavn får driftsproblmer, sier ordfører Fuglestveit til Flynytt. Og legger til:
- Det er forhandlinger på gang, og jeg har godt håp om at det kan løses seg.
Senterpartiet la i sitt alternative budsjett-forslag nylig frem et forslag om å la Notodden beholde sine 20 millioner, samt få fem millioner ekstra.
- Vår samfunnsbetydning i forhold til beredskap er stor med vår beliggenhet inni landet med lufttrafikktjeneste, brann og havaritjeneste, drivstoffanlegg og godkjennelse for fly over 5700 kilo, sier lufthavnsjef Dag Flåterud til Flynytt.
Siste med tårntjeneste
- Notodden Lufthavn er den siste av de mindre flyplassene på Østlandet som fortsatt har tårntjeneste og IFR-prosedyrer. Dette gjør at Notodden fungerer som avlastning for IFR trening. Et eksempel er Pilot flyskole og OSM som har base på hhv Torp og Gullknapp, men som daglig bruker Notodden til treningsformål siden det er trafikale begrensninger og restriksjoner på andre flyplasser. Det er derfor ekstra viktig å opprettholde disse tjenestene på Notodden.
Lufthavnsjefen legger på bordet uttalelser som bygger opp under flyplassens viktighet og samfunnsnytte fra Avinor Flysikring A/S, Luftforsvaret samt Pilot flyskole.
Både Forsvarets C 130 og luftambulansens jet-maskin kan bruke Notoddens 1700 meter lange rullebane, både til trening og reelle oppdrag. Plassens drivstoff-anlegg er også tilpasset dette behovet.
30 arbeidsplasser
- Hva er nå veien videre?
- Det foregår forhandlinger så vi må vente på resultatet av disse, men håper vi kan synliggjøre Notoddens verdi og betydning med sin beliggenhet. Kongsbergindustrien har stadig uttalt et stort ønske om rutefly, og reiselivsbransjen har ønsker om charterfly. Selv om dette er krevende få til jobbes det aktivt for å imøtekomme bransjens ønsker, sier Flåterud.
På Notodden lufthavn er det cirka 30 arbeidsplasser med flyverksted, motorverksted, flysalg, seilflysenter og en stor variasjon av GA-virksomhet, ikke minst det spektakulære tilbudet om baksete-turer i legendariske Spitfire.
Avslutningsvis sier lufthavnsjefen, som selv er pilot, at det ikke må legges ned flere flyplasser på Østlandet. De flyplassene vi har igjen er viktig for både beredskap og ikke minst for GA miljøets fremtid.
- Vil ta vare på det vi har
Jone Blikra, (Ap, Telemark), luftfartspolitisk talsmann for Arbeiderpartiet på Stortinget sier at det er naturlig at ordføreren ikke fikk beskjed før budsjettforslaget.
- Ikke en gang vi som sitter på Stortinget får vite detaljene i budsjettet før det legges frem, forteller han, og fortsetter:
- Jeg er selv fra Telemark og kjenner både Notodden lufthavn generelt og denne saken spesielt. Vi har over tid hatt mange og lange samtaler, men drøftingene om budsjettet skjer ikke før det skal behandles i Stortinget.
- I den ferskeste Nasjonale Transportplan vi har fremmet går vi inn for å ta vare på det vi har i samferdselssektoren. Men rammene er begrenset, og vi må ta tøffe prioriteringer i samferdselssektoren. Støtte til flyplassene vi har blir prioritert til flyplasser med rutetrafikk.
Offentlig/privat ?
Også Blikra er skuffet over manglende støtte til Notodden lufthavn.
- Men det er sterke aktører i bedrifts- og næringslivet i Notodden- og Kongsberg-regionen, og vi kan håpe på en økt investeringsvilje som kanskje kunne gi en løsning med et offentlig og privat samarbeid for å opprettholde tårntjenesten på Notodden, sier han.
Ap-politikeren viser til at budsjett-forslaget som ble fremmet av Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Rødt de siste dagene i november hadde en økt ramme for Samferdsel totalt, men dessverre ingen endring i saken om statsstøtte til Notodden lufthavn.