
Norsk Hercules landet på motorvei
For aller første gang har et norsk C-130J Super Hercules-fly gjennomført en landing på motorvei.
Landingen ble gjennomført 21. mai 2025 på en stengt veistrekning i Sverige, som del av Luftforsvarets trening innenfor konseptet Agile Combat Employment (ACE), melder Forsvaret i en pressemelding.
Det var det norskregistrerte transportflyet «Frigg» fra 335 skvadron som satte hjulene på asfalten på en avsperret motorvei ved svenske Såtenäs.
– En flott mulighet til å bli mer dyktig på taktisk lufttransport og ta nye steg i å være bedre forberedt på kriser, inkludert krig, samt å trene på ACE-konseptet. Dette var personlig min første landing på en motorvei, og det er en opplevelse jeg aldri kommer til å glemme, sier major Jay Zeigler, utvekslingsflyger fra USA som er integrert i 335 skvadronen på Gardermoen.
Motorveier, strender og uttørkede innsjøer
Agile Combat Employment (ACE) er et operasjonskonsept som har fått økt oppmerksomhet i NATO. Hensikten er å redusere sårbarhet ved å kunne flytte luftoperasjoner bort fra tradisjonelle baser, og i stedet benytte mobile og spredte enheter som kan operere fra alternative landingsflater.
ACE-konseptet handler ikke bare om oppsiktsvekkende landinger. Det handler også om å legge til rette for støttefunksjoner i felt. Et transportfly som Hercules kan bistå med å levere reservedeler, ammunisjon, drivstoff og teknisk personell – uansett hvor jagerfly måtte lande.
- Derfor er det relevant å jobbe med å utvikle ACE-konseptet i Norge sammen med allierte i Norden og NATO, sier sier oberstløytnant Harald Grindheim, sjef for 335-skvadronen i pressemeldingen.
Oberstløytnanten opplever dette som veldig relevant trening.
- Det bidrar til å bygge evnen til å operere på landingsflater som ikke er en tradisjonell rullebane – som motorveier, strender (noe vi skal gjennomføre i Danmark senere i år) og uttørkede innsjøer som vi har landet på tidligere (Jordan). Alt dette er med på å bygge opp en evne til å operere på andre flater enn tradisjonelle flyplasser, sier han.
Har anlagt veibaser
For to år siden landet norske F-35-fly på en motorvei i Tervo, øst i Finland.
Luftforsvaret i både Sverige og Finland har et antall såkalte veibaser, vanlige veistrekninger som er bygget litt bredere og med noe lengre rette strekninger enn vanlig. Overflaten kan også være bygget kraftigere enn en vanlig vei. Et jagerfly som F-35 har en maksimal avgangsvekt på over 27 tonn og et C-130 Hercules mer enn 70 tonn.
Veibasene er bygget slik at militære fly kan operere selv om deres vanlige base er ødelagt av fiendtlige angrep.