Einar (elev) og Oda (instruktør) like etter at Einar fullførte sin første soloflyging i det helelektriske skoleflyet Pipistrel Velis Electro på Bergen lufthavn Flesland.

Norges første soloflyging i elfly: Einar (16) fløy alene på Flesland

Den unge piloten gjennomførte nylig sin første soloflyging. Det markerer både en viktig personlig milepæl og et historisk øyeblikk i norsk luftsport.

Publisert Sist oppdatert

Grunnen til at Einars soloflyging er helt spesiell er at den foregikk i det elektriske flyet Pipistrel Velis Electro.

Flygingen fant sted på Bergen lufthavn Flesland, der Einar har trent gjennom sommeren under veiledning av instruktør Oda, som selv representerer en ny generasjon unge flygere og instruktører,  skriver Norges Luftsportforbund (NLF) på sine nettsider:

- Fremtiden er med andre ord lys for luftsporten.

Første norske solo i elfly

Einar er den første i Norge som har gjennomført soloflyging i en helelektrisk skolemaskin, og han har gjort det etter én måned med intensiv opplæring. 

Det gjør ham trolig også til verdens yngste elflypilot per dags dato, ifølge NLF.

Flytypen Pipistrel Velis Electro er det første elektriske flyet med EASA-godkjenning. Den har etter hvert blitt et vanlig innslag ved flere europeiske flyskoler, blant annet i Frankrike, Sveits og Nederland. 

Luftsportforbundets LN-ELB er det første eksemplaret i Norge som brukes aktivt til utdanning.

Betydning for fremtidens opplæring

Pipistrel Velis Electro har en flytid på i underkant av en time. Maskinen har lavt støynivå og minimale driftskostnader.

At en ung elev som Einar flyr solo allerede få uker etter oppstart, understreker potensialet til elektriske skolefly i fremtidig pilotopplæring, mener  NLF.

Velis Electro bygger på Pipistrels tidligere modell Alpha Electro, men er utviklet spesielt for å møte kravene til europeisk sertifisering. Med EASA-typegodkjenningen i 2020 ble den det første elflyet i verden som er lovlig å bruke til kommersiell skoleflyging i EU/EØS.

Pipistrel Velis Electro

  • Verdens første EASA-typegodkjente elektriske fly

    • Motoreffekt: 57,6 kW 
    • Marsjfart (optimal rekkevidde): 90 knop (167 km/t)
    • Steilehastighet (ved maksvekt og landingskonfigurasjon): 45 knop
    • Utholdenhet: 50 minutter (pluss reserve)
    • Batteri: 24,8 kWh
    • Klatreevne: 647 ft/min (3,3 m/s)
    • Tomvekt (med batterier): 428 kg
    • VNE: 108 knop (200 km/t)
    • Nyttelast: 172 kg

Maksimal avgangsvekt (MTOW): 600 kg

Powered by Labrador CMS