LN-ELB er Norges første sertifiserte elfly. Nå kan det også skilte med å være Norges første elektriske «fallskjermfly». Foto: Kristian Karset Broen

Norges første fallskjermhopp fra et elektrisk fly

Når elektriske fallskjermfly blir normen gjenstår å se, men fallskjermhopper Knut Lien har troen på at dette snart vil være fremtiden.

Publisert

Da fallskjermhopper knut lien overhørte at det var mulig å få en flytur med et elektrisk fly under Luftsportsuka, nevnte han i en bisetning at han hadde lyst til å hoppe fra det.

Drøm ble virkelighet

– Jeg trodde jo ikke at det skulle bli en realitet. Men de som overhørte mine tanker om hopp tente på ideen, og med de rette folka tilstede tok det ikke så lang tid før en risikoanalyse var gjennomgått. En sjekkliste ble utarbeidet, så det tok ikke mer enn et par timer fra jeg lanserte ideen til jeg satt ombord i en Pipistrel Velis Electro med fallskjermutstyr på, sier han.

Lien, som er fagsjef for fallskjerm i Norges Luftsportforbund, er en erfaren fallskjermhopper. Han begynte med fallskjermhopping i 1990 og har nå omlag 7800 hopp.

– Det var veldig moro å få hoppe fra et elektrisk fly. Det har blitt nevnt at det kan ha vært verdens første slike hopp, men det kan ikke jeg verifisere. Norges første var det i alle fall, sier Lien.

– Det var jo annerledes og gøy å fly et så lite fly, og å komme seg ut av det. Jeg hoppet ut da flyet var på 5000 fot.

En smak av fremtiden

Lien forteller at han er veldig positiv til en fremtidig elektrifisering av fallskjermflyene, selv om det nok ligger litt frem i tid.

– Vi får håpe at dette er et lite førstesteg, og at vi kan benytte elektriske fly i vår aktivitet på en helt annen måte i overskuelig fremtid. Jeg tror det kan bety mye både i forhold til blant annet økonomi, ved at flyene vil være billigere å drifte og vedlikeholde. I tillegg blir det forhåpentligvis også økt samfunnsaksept, med mindre forurensning og støy og dermed også færre konflikter med folk som bor nærme hoppfelt.

Knut Lien skriver norsk luftsportshistorie idet han forlater flyet. Foto: Kristian Karset Broen

– Når tror du vi får elektriske fallskjermfly i Norge?

– Det er veldig vanskelig å si, men mitt beste anslag må bli om 10 til 15 år. Men jeg håper jo det skjer før.

Det er ikke første gang det utføres hopp fra fly som driftes av alternative energikilder. Blant annet er det tidligere gjort hopp fra et fly driftet av solcellepanel og det finnes en elektrisk caravan, men dette kan se ut til å være verdens første hopp fra batterielektrisk fly, ifølge frittfall.no.

Verdens første sertifiserte elfly

Flyet Lien hoppet fra er en Pipistrel Virus SW 128, også kjent som Velis Electro. Dette er verdens første sertifiserte elfly. Flyet ble sertifisert av EASA 10. juni 2020, under regelverket CS-LSA.

Motoren, en Pipistrel E-811-268MVLC, har en maks take-off-kraft på 65 kW. Flyet har en cruisefart på 90 knop. Rekkevidden er ca. en time, og ladetiden det samme.

Batteripakkene, en fremme og en bak, er væskekjølte og består av totalt 2304 enkeltceller. Batteripakkene er selvstendige enheter, som overvåkes og styres av sitt eget Battery Management System (BMS). Modellserien Velis Electro er bygget på er lette nok til at de i flere modeller går som sportsfly.

Kilder: frittfall.no, limanovember.aero

Powered by Labrador CMS