
Konner K1 - folkehelikopter på diesel
Konner Helicopter som produseres i en fabrikk nord for Venezia i Italia er "ekstremt enkelt å fly" - med en 250 hk gassturbin som veier 50 kg.
Konner Helicopter som produseres i en fabrikk nord for Venezia i Italia er "ekstremt enkelt å fly" - med en 250 hk gassturbin som veier 50 kg.Tekst: Lars Brede GrøndahlItalienske Konner K1 er allerede levert til de første kundene, hovedsakelig i Østen, etter tusenvis av testtimer. Det har FADEC (Full-Authority Digital Engine Control), som sikrer optimal sikkerhet, ytelse og komfort under oppstart.Alt piloten må gjøre ved start av motoren, er å flytte en bryter fra "OFF" til "IDLE". For å ta av, flyttes bryteren videre fra "IDLE" til "FLY"-posisjonen og FADEC tar seg av resten.Selskapet legger stor vekt på at pilotene skal bruke tiden på å fly helikopteret, mens FADEC tar hånd om alle parametre og motorinnstillinger under flygningen.Konner Helicopter tilbyr en TK-250 turboshaft som ifølge selskapet er den absolutt letteste gassturbinen i verden i sin klasse. Den er utviklet av Konner, yter 250 hk og veier bare 50 kg.Helikopteret er bygget i monolittisk karbonfiber, samme struktur som er vanlig innen bygging av småfly og Formel 1.TK-250 er testet for bruk av diesel, bio-diesel, JP-1 og JP-4. Målsettingen for selskapet er optimal sikkerhet, ytelse og komfort.K1-helikopteret har en hovedrotor med tre kompositt rotorblader.Styringssystemet for endring av pitch på rotorbladene og feathering muliggjøres gjennom bruken av elastiske materialer som sikrer høy pålitelighet og reduserte vedlikeholdskostnader.