
Kjeller flyplass: Småflymiljøet venter fortsatt på avklaring
Norges Luftsportforbund og flyklubbene på Kjeller samlet brukerne til informasjonsmøte om flyplassens fremtid. Småflymiljøet venter fortsatt på tydelige svar etter Lillestrøm kommunes vedtak om nedleggelse og politiske diskusjoner om en ny løsning.
Norges Luftsportforbund (NLF) og flyklubbene på Kjeller inviterte onsdag kveld til et informasjonsmøte om flyplassituasjonen i Oslo-området, rettet mot brukerne av Kjeller flyplass.
– Denne saken kan spores helt tilbake til da Fornebu ble nedlagt i 1998. Stortinget avsatte den gangen et høyt beløp til å bygge en ny småflyplass. Den flyplassen ble aldri bygget, og det er et 30 år gammelt løftebrudd som ikke går ut på dato, sier Jostein Tangen, generalsekretær i NLF.
Møtet ble ledet av Tangen på vegne av NLF, og rådgiverne Ketil Solvik-Olsen og Jan Lilleby redegjorde for forbundets arbeid med saken. Deretter holdt representanter fra Lillestrøm kommune og Samferdselsdepartementet innlegg og besvarte spørsmål fra deltakerne.
Langvarig kamp
I oktober vedtok et flertall i Lillestrøm kommunestyre at flyaktiviteten ved Kjeller flyplass skal avvikles etter over 100 års drift. Den politiske beslutningen kom etter flere års kamp for å legge til rette for fortsatt flyaktivitet etter at Forsvaret skal avslutte sin virksomhet ved flyplassen.
Lillestrøm kommune orienterte på møtet om oppstarten av planarbeidet og varigheten på planprosessen. Fra ordfører Kjartan Berland (H) ble det klart at Lillestrøm kommune ikke vil motsette seg fortsatt flyaktivitet på Kjeller flyplass de neste fem årene, men at det er Forsvarsbygg og Forsvarsdepartementet som må bestemme bruken.
– Det var fint å se at ordføreren prioriterte møtet med flymiljøet. Vi opplever at kommunen er opptatt av at småflymiljøet får forutsigbarhet, og på ingen måte ønsker å legge hindringer i veien så lenge Forsvarsdepartementet tillater at aktiviteten kan fortsette, sier Tangen.
- Trenger en avklaring
Samferdselsdepartementet var representert ved statssekretær Cecilie Kroglund (Ap), som understreket den samfunnsmessige verdien av småflymiljøet og viktigheten av å finne en god løsning.
Hun påpekte at både Rygge og Gardermoen har begrensninger når det gjelder å ta imot hele miljøet fra Kjeller, men konstaterte at Eggemoen-alternativet ikke er urealistisk.
Med hensyn til hvor lenge småflymiljøet kan få bli Kjeller flyplass pekte hun på at det er Forsvarsdepartementet, som eier flyplassen, som må avgjøre det.
– NLF etterlyser at sektormyndighetene koordinerer seg. Denne saken ligger på bordet til Samferdselsdepartement. Nå er det viktig at Forsvarsdepartementet blir involvert, og at småflymiljøet får en endelig avklaring på at vi kan bli på plassen så lenge planprosessen i Lillestrøm kommune pågår. Dette vil NLF følge opp i tiden som kommer, sier Tangen.
Plan for småflytrafikken
Han minner om stortingsvedtaket fra 2021, som pålegger regjeringen å presentere en plan for småflytrafikken i Oslo-området og at, inntil en slik løsning er på plass, skal regjeringen bidra til at småflyvirksomheten kan fortsette ved Kjeller flyplass.
Tidligere Avinor-sjef Dag Falck-Petersen var også til stede på møtet, og tok ordet flere ganger. Han fremholdt at en småflyplass i nærheten av hovedstaden er viktig for rekrutteringen.
– Å ha en flyplass i nærheten av Oslo og at den har forutsigbare vilkår er viktig. At Kjeller flyplass skal legges ned er bare trist, men da må det sørges for en god erstatning. Det må en politisk løsning til, sa Falck-Petersen.
Flynytt følger saken.