Etter rundt 50 minutters opplæring kunne den stolte eVTOL-eieren Palmer Luckey ta av i sin nye farkost.

Jetson One har nå levert sitt første fly til en kunde

Det elektriske luftfartøyet kan sveve i 20 minutter, nå hastigheter på 102 km/t og er nå tilgjengelig på det amerikanske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Den amerikanske teknologigründeren Palmer Luckey har som første kunde fått levert  det enseters elektriske VTOL-flyet Jetson One.

Ifølge Jetson One har totalt 537 personer skrevet seg på listen over potensielle kjøpere i skrivende stund.

- En milepæl

Jetson One

  • Tomvekt inkl. Li-ion-batteri: 115 kg

  • Maks pilotvekt: 95 kilo

  • Flytid: 20 minutter

  • Toppfart: 102 km/t

  • Maks operasjonshøyde: 1.500 fot AGL

  • Effekt: 120 kW

  • Ramme: Aluminium

  • Styring: 4-akset joystick med datamaskinstøtte

Produsenten, det svenske selskapet Jetson, omtaler leveringen som en milepæl. 

Deres uttalte mål er å åpne markedet for privatpersoner som ønsker en enkel inngang til personlig luftmobilitet. 

Luckey testet flyet i Carlsbad, California, hvor han fløy rundt en gressplen og deretter landet igjen. 

Gründeren, som selv har pilotbakgrunn, brukte bare 50 minutter på opplæring før han fløy, noe selskapet omtaler som «en rekord som demonstrerer Palmers enestående teknologiforståelse», ifølge en pressemelding.

Hva er Jetson One?

Prisen på en Jetson One ligger mellom 98.000 og 128.000 dollar.  Med dagens valutakurs tilsvarer dette omtrent 1.000.000 til 1.280.000 norske kroner.

Jetson opplyser at produksjonskapasiteten for 2025 og 2026 allerede er utsolgt, og at nye bestillinger først er mulig fra 2027.

Farkosten har en flytid på rundt 20 minutter, en programvarebegrenset toppfart på 102 km/t og en egenvekt på 115 kilo inkludert batteri. Maks avgangsvekt er litt over 200 kilo.

Regelverk

Fartøyet styres via en datamaskinassistert joystick og har innebygde sikkerhetssystemer, inkludert auto-hover, auto-land og ballistisk fallskjerm. Jetson oppgir en maksimal operasjonshøyde på 1.500 fot AGL.

I USA klassifiseres Jetson One under FAA Part 103 (ultralett). Det betyr at flyet kan opereres uten sertifikat, men er underlagt de vanlige begrensningene i regelverket, blant annet knyttet til luftrom og nattflyging. 

I Europa har modellen foreløpig ingen EASA-godkjenning.



Powered by Labrador CMS