
- Jammeøvelse ble en suksess
Andøya er som skapt for jammertester siden fjellene gir naturlig skjerming av signalene. Forrige uke summet seks fly og helikoptre over Andenes flyplass, og denne gangen var målet å bli utsatt for GPS/GNSS-forstyrrelser.
- Andøya er et godt utgangspunkt for jammeforsøk ettersom fjellene skaper naturlig skjerming for jammesignalene, sier sjefsforsker Anders Rødningsby ved Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) med et smil.
Forrige uke svirret hele seks fly og helikoptre utenfor Andenes flyplass og - hold deg fast - håpet de ble GPS/GNSS-jammet.
Frekvensforstyrrelser
Jamming innebærer frekvensforstyrrelser overfor satellittnavigasjon (GPS) og er svært aktuelt om dagen i forbindelse med Russlands fullskala krig mot Ukraina.
Flynytt kommer med en stor sak om fenomenet i neste utgave, men kan allerede her "avsløre" at oppsummeringen fra FFI som deltok på Jammertest 2025 på Andøya tyder på en suksess.
120 ulike aktører og selskaper sammen med syv etater deltok. Det er derfor mye som i disse dager erfares og utvikles, nettopp dette vil du få ta del i når neste Flynytt utgis.
- Spiren til Jammertest startet allerede langs E8 i Skibotndalen i 2021 hvor vi gjorde tilsvarende tester, men i en mye mindre skala. I 2022 ble Jammertest for første gang arrangert på Andøya, og har for hvert år vokst seg større og større. I dag regnes Jammertest som verdens største åpne test av GNSS-forstyrrelser, fortsetter Rødningsby.
Kan gi avvik

Men det skjer mer mellom himmel og jord; også ute på havet ble det forsøkt jammet og ikke minst spoofet.
Sistnevnte er det mest farlige ettersom det innebærer falske GPS-signaler. Flyet kan få sin posisjon oppgitt med store avvik og således kunne få advarsler om terreng selv på marsjhøyde.
Andøya ligger som NATOs mest strategiske springbrett mot Arktis som alliansen nordligste flybase*. I tillegg har de en vegg av fjell som naturlig kan skjerme elektroniske- og satellittsignaler om nødvendig.
- FFI hadde testere (jammere) som stod på flyplassen og jammet de forskjellige flyene under landing.
Widerøe deltok med en Dash 8 ironisk nok registret LN-ILS (tidligere Luftfartsverket, nå Avinor) sitt kalibreringsfly. Samtidig benyttet Eurocontrol (EUs sentrale flykontrollorgan) seg av småfly (Beech B-350) og Andøya Space Center med sin tomotors Diamond DA62.
Vanlig problem
Ute på sandstranden landet også pilot Lars Amdal Norsk Luftambulanses test-helikopter (den røde Airbus EC135). Det er riktignok stiftelsen NLA som drifter denne, og de er full gang med å utvikle et system som kan prediktere GPS-jamming så tidlig som mulig.
Flynytt har snakket med Widerøe og SAS-piloter som nesten daglig utsettes for jamming:
- Alle alarmer går!, sier en oppgitt Widerøe-kaptein, som velger å være anonym og fortsetter:
- Vi får heldigvis beskjed om hvilke systemer som KAN brukes på FMSen, som VOR eller DME også videre. Men vi får ikke landet i lav sikt om det er en "GNSS-only" -flyplass.

- En stor suksess
Øvelsen er nå gjennomført – det samme gjelder både fotballkampen mellom deltakerne og den viktige, hyggelige minglingen på det lokale utestedet.
Flynytt snakket også med Dennis Johansen Rotvold, som er bakkesjef i Andøya Space Defence. De hadde en tomotors Diamond DA62 på vingene:
- Andøya Space har levert flytjenester til en av Testnor sine kunder under jammertesten. Flyet vi eier er av typen DA62 MPP. Som er en spesialbygget testplattform for ny teknologi. Flyet er svært fleksibelt, sier han, og fortsetter:
- Vi har jobbet siden april med prototype installasjon av testutstyret i samarbeid med Aviation Engineering AS og Aviation Technic AS. Under selve jamme-uken har vi fløyet under krevende jamme- og spoofing-forhold, for å teste den nye teknologien til kunden. Samarbeidet med alle parter var en stor suksess. Og vi gleder oss til fremtidig testing.
*Kun amerikanske Thule på Grønland lenger nord