
Gullknapp risikerer kraftige kutt i antall flyvninger
Høyres stortingsrepresentant Erlend Larsen har stilt spørsmål til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) om bakgrunnen for Luftfartstilsynets varslede reduksjon i antall flybevegelser ved Arendal lufthavn Gullknapp.
I slutten av august stilte Høyres stortingsrepresentant Erlend Larsen (H) skriftlig spørsmål til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) om grunnlaget for Luftfartstilsynets (LT) varslede reduksjon i aktivitet ved Gullknapp.
Han stilte også spørsmål ved om LT i tilstrekkelig grad har vurdert andre sikkerhetstiltak enn å kutte i antall flygninger.
Larsen pekte på at mange andre flyplasser i Norge opererer uten lufttrafikktjeneste og samtidig har langt høyere tillatte antall bevegelser. Høyrepolitikeren skriver at det er vanskelig å forstå at det er saklig grunnlag for å legge en begrensning i antall bevegelser per dag. Han mener det virker mer logisk å legge begrensning på hvor mange fly som til enhver tid kan fly i landingsrunden, enn antall bevegelser pr dag.
Ministeren: - Ikke fattet vedtak
Samferdselsministeren understreket at Luftfartstilsynet foreløpig ikke har fattet vedtak, men at det er sendt ut et forhåndsvarsel for å gi berørte aktører mulighet til å komme med innspill før den endelige beslutningen fattes.
Ifølge Nygård bygger varselet på flere forhold:
-
Gjennomførte ulykker og hendelser ved Gullknapp og i tilgrensende luftrom de siste årene.
-
Statens havarikommisjon (rapport LUFTFART 2024/05) som konkluderer med at økt aktivitet kombinert med manglende lufttrafikktjeneste kan ha svekket sikkerheten.
-
Arendal lufthavn Gullknapp (ALG) sin egen risikoanalyse fra 2024, som slår fast at et akseptabelt sikkerhetsnivå ikke kan oppnås uten innføring av lufttrafikktjeneste.
-
At flyplassen selv ved etablering anslo et behov for lufttrafikktjeneste ved mer enn 5000 bevegelser årlig.
På bakgrunn av dette mener Luftfartstilsynet at det må settes grenser både for årlig og daglig antall bevegelser, for å unngå for stor samtidighet i trafikken.
Radiopåbud?
Gullknapp søkte allerede i 2023 om å etablere en radiopåbudsone (RMZ) for å styrke sikkerheten.
Søknaden ble avslått av LT med begrunnelse at en RMZ ikke ville være tilstrekkelig. Havarikommisjonen har imidlertid påpekt i sin rapport at manglende krav til radiobruk ved overflyvninger har vært uheldig.
28. august ble det avholdt møte mellom Luftfartstilsynet, Arendal lufthavn Gullknapp og OSM Aviation Academy. I møtet ble også krav om ny og oppdatert risikoanalyse basert på dagens antall bevegelser og iverksatte tiltak drøftet. Luftfartstilsynet opplyser at en slik oppdatert risikoanalyse vil være et viktig grunnlag for den endelige beslutningen.
Samferdselsministeren understreket i sitt svar at alle nye opplysninger og innspill vil inngå i beslutningsgrunnlaget, og at saken ikke er avgjort.