Gjør nytt forsøk på å finne Amelia Earharts fly
Ekspedisjonen går til øya Nikumaroro i Kiribati, der forskerne håper deler av flypionerens Lockheed Electra 10-E kan ligge skjult i en lagune.
Et amerikansk forskningsteam drar i november til Sør-Stillehavet for å gjøre nok et forsøk på å finne rester av flyet Amelia Earhart fløy da hun forsvant i 1937.
Ekspedisjonen går til øya Nikumaroro i Kiribati, der forskerne mener det kan befinne seg deler av flypionerens Lockheed Electra 10-E, skriver Flying Magazine.
Forsvant under jordomflyging
Earhart og navigatøren Fred Noonan forsvant sporløst over Stillehavet 2. juli 1937, under forsøket på å fullføre en jordomflygning.
Forsvinningen regnes som et av luftfartens største mysterier den dag i dag.
Ekspedisjonen ledes av Richard Pettigrew, direktør for Archaeological Legacy Institute (ALI) i Oregon.
ALI er en uavhengig, ideell organisasjon som arbeider med arkeologisk forskning og formidling. Teamet består av 15 personer, blant dem tre representanter fra Purdue University i Indiana – der Earhart i sin tid underviste og fungerte som rådgiver for universitetets luftfartsavdeling.
Det var Purdue Research Foundation som i sin tid finansierte kjøpet av Earharts fly.
Jakten på det mystiske «Taraia-objektet»
Målet for ekspedisjonen er et rett og metallisk objekt observert på satellitt- og dronebilder i en lagune på nordsiden av Nikumaroro.
Gjenstanden – kalt Taraia-objektet – har vist seg å være reflekterende og rettlinjet, og Pettigrew mener den kan være en del av flykroppen fra Earharts Lockheed Electra.
– Å finne Amelia Earharts fly vil være et funn for historiebøkene, sier Pettigrew til Flying Magazine.
– Vi har allerede omfattende dokumentasjon som peker på at Earhart og Noonan til slutt landet på Nikumaroro. Et faktisk vrakfunn ville være det endelige beviset.
Etter at Earhart forsvant ble det de neste dagene fanget opp en rekke radiosignaler som kan ha kommet fra hennes fly. Retningspeilinger tydet på at flere av dem stammet fra området rundt Nikumaroro.
I tillegg har funn av skjelettrester, metallfragmenter, aluminiumplater og deler av flyvinduer på øyen gjort at flere mener at det var her flyet havarerte.
Omfattende søk
Ekspedisjonen går først til Majuro på Marshalløyene før skipet setter kurs mot Nikumaroro den 4. november – en seilas på om lag 1 200 nautiske mil.
Teamet skal bruke magnetometre, sonar og avansert kartleggingsteknologi for å søke i området.
Deretter planlegges undervannsutgraving med hydraulisk sugeutstyr for å avdekke objektet. Forskerne skal også foreta søk på land etter eventuelle vrakdeler som kan være skylt opp av havet.
– Hvis vi lykkes, kan dette bli første steg mot å realisere Amelia Earharts plan om å bringe Electraen tilbake til Purdue etter fullført jordomflyging, sier Purdue-representant Steve Schultz.
Historisk bakgrunn
I september besøkte flere av ekspedisjonsmedlemmene Museum of Flight i Seattle for å studere en Lockheed 10-E Electra som er identisk med Earharts fly.
Flyet ble bygget i 1935 og restaurert av flypioneren Linda Finch på 1990-tallet.
I 1997 fløy Finch maskinen jorden rundt, delvis i Earharts rute, og kastet en blomsterkrans over Howland Island – Earharts siste kjente posisjon.
Ifølge museets informasjonssjef Ted Huetter fikk ekspedisjonsteamet anledning til å studere flyet inngående for å kunne gjenkjenne deler av konstruksjonen under feltarbeidet.
– De ble kjent med flyet på en helt konkret måte, sier Huetter. – Når man leter etter små vrakfragmenter, kan detaljer som naglemønstre være avgjørende.
Ekspedisjonen skal etter planen returnere til Majuro rundt 21. november.