EAA AIRVENTURE:
Frank ga opp jakten på drømmeflyet - konstruerte heller sitt eget
- Når det gjelder flyets avgangs- og landingsegenskaper, kan du kvitte deg med rullebanen, sier mannen som har konstruert det.
Med STOL-flyet Explorer har tyske Frank Koinzer konstruert sitt eget drømmefly.
- Jeg lette etter et fly jeg kunne kjøpe for å utforske Afrika og Sør-Amerika, men jeg var ikke i stand til å finne noe som passet mitt behov. Vi var avhengige av å ha jetdrivstoffsmotor, grunnet drivstofftilgangen i disse områdene, og så måtte flyet ha mulighet for overnatting og et romslig bagasjeområde. Da jeg ikke fant det, begynte jeg å konstruere mitt eget, sier han til Flynytt.
- Pilatus for det 21. århundre
Det ligger enormt mye jobb i å utvikle en ny flytype. Koinzer forteller at han har hatt mange gode støttespillere. Blant annet er bremsene utviklet av en kamerat som har spesialkompetanse på dette området.
Etter hvert som prosjektet trådte frem, skjønte Koinzer at flere enn ham selv kunne ha glede av flymaskinen.
- Vi fikk gode tilbakemeldinger fra venner og bekjente, og forstod på et punkt at det kunne være et marked for Explorer. I fjor annonserte Pilatus at de ikke lenger ville produsere PC-6 Pilatus Porter, og da sa jeg at dette er Pilatus Porter for det 21. århundre, sier han.
- Vi kom frem til at det ville være helt vanvittig om vi gjør alt dette bare for oss selv, så vi ønsket å dele.
- Kan kvitte deg med rullebanen
Komposittkonstruksjonen, som har et vingespenn på 13,56 meter, har en maksimum avgangsvekt på 2900 kilo og en nyttelast på 1400 kilo. Toseteren trenger 800 fot for å få tatt av.
- Vi har en steilefart på 48 og en marsjhastighet på 160 knop. Det er et veldig stort fartsområde, som du ikke vil finne i noen andre fly. Det gjør flyet at flyet ikke bare kan brukes på korte navigasjonsturer, det er også komfortabelt for lengre distanseflyvninger, sier Koinzer.
- Når det gjelder flyets avgangs- og landingsegenskaper, kan du kvitte deg med rullebanen. Du kan lande hvor som helst hvor en bil kan kjøre i 60 miles/hour, fortsetter han.
Avventer typesertifisering
Planen er at flyet om kort tid skal ut på markedet som byggesett
- Per i dag er teamet vårt opptatt av å levere byggesett av høy kvalitet, men typesertifisering er noe som kanskje kommer i fremtiden, sier Koinzer.
Du kan lese mer om Frank Koinzer og Explorer i neste Flynytt.