USA:

Ruten ulykkesflyet tok.

Falsk flyinstruktør tiltalt etter dødsulykke

En flyinstruktør i USA er tiltalt for uaktsomt drap etter en ulykke i 2022, der en elev mistet livet. Mannen hadde fått flysertifikatene inndratt av luftfartsmyndighetene, men fortsatte likevel å undervise.

Publisert

Ulykken skjedde 28. september 2022 da en Piper PA-28 Cherokee styrtet kort tid etter avgang fra Allentown Queen City Airport i Pennsylvania. 

Flyet ble totalskadd i brannen som oppsto etter sammenstøtet med trær. Ifølge den amerikanske havarikommisjonen (NTSB) var instruktøren og en elev på vei til et nærliggende kontrollert flyplassområde da ulykken inntraff. Bare instruktøren overlevde, skriver Flying Magazine.

Manglet gyldig sertifikat

Etter flere hendelser med dårlig airmanship – blant annet to rullebaneoverskridelser under landing – krevde den amerikanske luftfartsmyndigheten FAA at instruktøren skulle gjennomføre en ny vurderingsflyging. 

Under denne skal han ha feilet på en go-around-manøver, noe som førte til at inspektøren måtte ta over kontrollene for å unngå at de havarerte.

Etter dette ble både hans kommersielle sertifikater og instruktørrettighetene inndratt. Han fikk en midlertidig tillatelse til å fly alene, eller med en annen instruktør, for å gjenvinne ferdighetene, men denne utløp i november 2021. 

Til tross for dette fortsatte han å fly som instruktør med elever i nærmere ett år etter at sertifikatet hadde utløpt.

Flyskoleeier også tiltalt

Ifølge tiltalen var også eieren av flyskolen klar over at instruktøren ikke hadde gyldig sertifikat, men lot ham likevel undervise. Flere titalls elever fikk dermed opplæring som senere viste seg å være ugyldig. 

Flyet ble totalskadet i havariet med påfølgende brann.

Flyskoleeieren har erkjent skyld for medvirkning og er dømt til å betale tilbake over 100 000 dollar til berørte elever.

NTSBs rapport beskriver at eleven gjennomførte en «soft field»-avgang, men flyet ble ikke luftbårent så raskt som forventet. Instruktøren overtok kontrollene, men flyet hadde svak klatreevne og traff trær kort etter avgang. Motoren var i gang, men ytet ikke full effekt.

Etter ulykken ble flyet sterkt skadet i den påfølgende brannen, noe som vanskeliggjorde undersøkelsen av motoren. Værforholdene på ulykkestidspunktet lå i området der det er risiko for alvorlig forgasserising ved lav motoreffekt. NTSB konkluderte med delvis motorkrafttap av ukjent årsak.

Lang straff

Etter en omfattende etterforskning ble instruktøren tiltalt for uaktsomt drap, bedrageri og for å ha operert som flyger uten gyldig sertifikat. 

Han har nå erkjent skyld i 43 av 44 tiltalepunkter og risikerer over 100 års fengsel.

Ulykken har fått stor oppmerksomhet i amerikansk luftfart, der den har ført til diskusjoner om kontroll og oppfølging av flyskoler og instruktører.

Powered by Labrador CMS