
Equinor utvider helikopterflåten – AW189 først ut på norsk sokkel
Det første av Equinors fem Leonardo AW189-helikoptre har nå ankommet Norge.
For første gang siden 2016 setter Equinor inn en ny helikoptertype på norsk sokkel, melder Stavanger Aftenblad.
Selskapets første AW189-helikopter er nå på plass i en hangar utenfor Sola. Dette er den første av flere nye maskiner som skal styrke flåten de neste årene.
Equinor har inngått avtaler om å utvide helikopterparken med fem Leonardo AW189 og ti Bell 525. Ifølge selskapet skal de to første AW189-helikoptrene leveres i løpet av 2025, mens de resterende tre følger i 2026.
Bell på sin side skal levere fire Bell 525 i 2026, med ytterligere seks maskiner planlagt i perioden 2027–2030.
Inn på norsk sokkel
AW189 representerer det som kalles «super medium»-klassen, et segment utviklet for offshoretransport med lavere driftskostnader enn tunge helikoptre som Sikorsky S-92, men med stor nok kapasitet til å dekke de fleste sokkeloppdrag.
Maskinen kan ta inntil 16 passasjerer og har en rekkevidde på rundt 600 nautiske mil, med en marsjfart på cirka 150 knop.
Equinor fremhever både sikkerhet, bedre pilotstøtte, komfort og lavere støy som sentrale grunner til valget av AW189 og Bell 525. Begge typene leveres med avansert glasscockpit, «health and usage monitoring systems» (HUMS) og fly-by-wire-løsninger som skal gi bedre situasjonsforståelse og redusert arbeidsbelastning for besetningen.
Kjetil Hove, konserndirektør for Exploration & Production Norge i Equinor, har tidligere uttalt i en pressemelding at innfasingen gir selskapet større fleksibilitet i en travel offshoreoperasjon:
- Å gå fra en til tre helikoptermodeller på norsk sokkel vil gi større fleksibilitet og regularitet. Dette er at arbeid som startet etter Turøy-ulykken, og som har pågått med stor intensitet de siste årene.
24 000 flytimer i året
Helikoptertransporten er en kritisk del av driften på norsk sokkel. Equinor opplyser selv at selskapet årlig transporterer rundt 160 000 passasjerer, gjennomfører mer enn 24 000 flytimer og omkring 16 000 landinger på egne installasjoner.
Equinor – tidligere Statoil – har i flere tiår vært en av de største helikopterkundene i Europa. På 1980- og 1990-tallet dominerte Aérospatiale og senere Eurocopter Super Puma på norsk sokkel, før sikkerhetskrav og behovet for større kapasitet gradvis førte til innfasing av Sikorsky S-92 fra midten av 2000-tallet.
Da Super Puma ble satt på bakken i 2016, ble S-92 stående igjen som det eneste alternativet i Equinors flåte.
At AW189 nå settes inn markerer dermed et tydelig generasjonsskifte. Med Bell 525 på vei inn fra 2026 vil selskapet for første gang på nesten ti år operere med flere helikoptertyper parallelt i Nordsjø-trafikken.