En luftig julefortelling

Dette er historien om Europas (u)heldigste flyelev. Det er også historien om en nedsnødd flyplass, egnet for julenissesleder, og en hvitskjegget mann som kom flygende. Og det er historien om hvordan Luftfartstilsynet reddet julen.

Det hele begynte for mange år siden. Bonden Thor fra Leira i Valdres ville ta flysertifikat. Han meldte seg på teoriskole, studerte hardt og tok PPL-eksamen. Deretter begynte han å fly hos den lokale flyklubben.

En standhaftig elev

Alle som har gjort det, vet at det er mye som skal klaffe. Instruktøren skal ha tid, skoleflyet skal være ledig, du skal ha tid og råd, og været må være bra. Kort fortalt klarte ikke den uheldige flyeleven å fullføre flyprogrammet innen to år.

Europeiske regler krever nemlig at flyelever må fullføre utdanningen til PPL med praktisk eksamen innen to år etter avlagt teorieksamen. Thors teorieksamen ble foreldet og ugyldig. Det er ikke bare å ta ny teorieksamen heller. Man må ta kursene på nytt og skolen må melde en opp til ny teorieksamen.

De fleste gidder ikke det.

De gir heller opp.

Ikke Thor fra Valdres.

Klar for oppflyging

Han tok alt om igjen og tok ny PPL-teorieksamen. Denne gangen 9. desember 2020.

Thor fortsatte å fly, men også denne gangen gikk det tregt med flyprogrammet mens tiden gikk fort.

9. desember 2022 nærmet seg med stormskritt. Thor fikk det travelt. Instruktøren hans la en plan for gjennomføring og fikk fløyet hele programmet. Skolesjefen sjekket ham ut for oppflyging. Til sist hyrte de en kontrollant fra Oslo, som kjørte bil til Golsfjellet den siste helgen teori nummer to var gyldig.

Den helgen var været så dårlig at kontrollanten dro tilbake til Oslo uten at det ble noen oppflyging. Thor ga opp, men instruktøren hans, som også var kontrollant, kontaktet Luftfartstilsynet og søkte om å få fly såkalt «skill test» med kandidaten. Regelverket om habilitet hos kontrollanter er helt klart på dette punktet, og instruktøren var dessverre klart inhabil som kontrollant.

En håpløs søknad mente Svein Erik Ditløvsen hos Luftfartstilsynet, som måtte avslå søknaden. Der kunne historien ha endt hvis Svein Erik bare gjorde jobben sin. Da ville dette ha blitt en tragedie og ikke en julefortelling.

Satte himmel og jord i bevegelse

Svein Erik sitter ganske sentralt til, og kjenner nesten alle landets kontrollanter. Han ringte rundt til dem han trodde oppholdt seg på Østlandet og det var slik Uglen flyklubb kom borti denne historien.

Det var kveld den 7. desember 2022, mørkt og kaldt. 8. desember var det tett snøvær, men 9. desember 2022 kunne det la seg gjøre værmessig. Jeg ringte den uheldige flyelevens instruktør.

Han var ikke klar over at Luftfartstilsynet og Ditløvsen hadde satt himmel og jord i bevegelse. Alt han hadde fått var et avslag, og nå hadde instruktøren også gitt opp. Både elev og instruktør kunne stille den 9. desember, og derfor ble Ugleflyet klargjort på Kjeller flyplass.

Da det ble lyst den 9. desember sto det lille flyet klart i enden av rullebanen. Det var ikke de beste værforholdene, men over tåke, ved siden av snø og under skyer, gikk det an å komme seg til Klanten flyplass på Golsfjellet.

Nedsnødd bane

Flyplass og flyplass. Klanten var mer egnet for julenissens reinsdyrslede enn for fly. Det var minus 18 grader og minst 5 centimeter sporete snø på banen.

Jeg gjorde det derfor klart at det ikke kom til å bli noen flyging med eleven så lenge banen var slik. Det var ikke den velkomstseremonien Thor og instruktøren hadde sett for seg. De hadde allerede bedt flyplassen om ekstra brøyting og fått nei. Thor hang med hodet, men instruktøren visste om en gammel traktor av den typen som ikke har hytte, men hvor du sitter ute i de 18 minusgradene mens du kjører.

Instruktøren kastet seg på traktoren. Hvert kvarter kom en blå instruktør inn i klubbhuset der vi hadde fyrt med tørr bjørkeved på peisen. Etter et kvarters opptining foran peisen, dro instruktøren ut igjen på den åpne traktoren.

Her satt vi da, Thor og jeg, foran knitringen fra peisen og gjennomgikk dokumentene han hadde forberedt.

Bestått!

Banen ble brukbar, vi fløy og Thor besto oppflygingen. Dermed slapp han å ta teorikurset for tredje gang. Eller slapp han å gi opp alt sammen?

Flyet med den hvitskjeggete kontrollanten fra Luftfartstilsynet tok av, og Golsfjellet var igjen stille med stjerneklar himmel og fullmåne.

Av og til kan man kanskje tenke at Luftfartstilsynet er byråkrater som forvalter et firkantet regelverk, men av og til, sånn rett før jul, glimter de til og redder jula for noen med et lite mirakel. Thor og instruktøren så det lille flyet forsvinne over Nystølsfjellet og Thor sa: «Hva skjedde egentlig nå?»

Powered by Labrador CMS