FREMTIDEN: Dette kan bli et vanlig syn i norske luftrom om noen år. Flyselskapet Widerøe skal samarbeide med den brasilianske flyprodusenten Embraer om å utvikle nye elektrisk drevne fly. Illustrasjon: Widerøe

Embraer satser stort på elektriske fly

... Og retter blikket mot Norge.

Publisert

Brasilianske Embraers elektriske forsøksmodell EMB-203 har fått kjenne luft under vingene for første gang. Begivenheten fant sted i august ved Gavião Peixoto airport nær delstaten São Paulo.

Vi snakker her om landbruksflyet Ipanena, som normalt er utstyrt med en Lycoming-motor. Testflyet har derimot en elektrisk motor, levert av det brasilianske selskapet WEG.

Endelig i luften

Embraer har gjennomført simuleringer og tester med EMB-203 på bakken siden 2019. Nå fortsetter testingen i luften.

Testplattformen er en flytype som er omtrent like gammel som Embraer, altså drøye 50 år. Ipanema ble tidligere produsert av Indústria Aeronáutica Neiva, som ble kjøpt opp av Embraer i 1980.

Flyet er designet til landbruksformål, med rør og dyser for å sprøyte insektmiddel. I Brasil har EMB-202A-versjonen, som kom i 2004, blitt populær, ettersom den kan fly på bioetanol og sparer dem for drivstoffkostnader.

Samarbeid med Widerøe

Utviklingen av den elektriske Ipanemaen er en del av Embraers arbeid for å bidra til karbonfrie flyvninger i fremtiden. Selskapet har vært blant de mer ambisiøse aktørene i det såkalte grønne skiftet.

– Vi er forpliktet til å søke løsninger for å muliggjøre en mer bærekraftig luftfart i fremtiden. Innovasjon vil spille en nøkkelrolle her, sier Luis Carlos Affonso, en av de tekniske sjefene i Embraer.

I november ble det kjent at Embraer skal samarbeide med Widerøe om å utvikle nye elektrisk drevne fly (eVtol). De to selskapene har samarbeidet siden 2017, da Widerøe bestilte 15 fly av typen E190-E2. Målet er at norske passasjerer skal kunne oppleve elektriske fly på Widerøes rutenett i 2026.

Kilder: Teknisk Ukeblad, Flight Global, Simple Fying, NRK

Powered by Labrador CMS