Syntetisk drivstoff:

Et fly av typen Ikarus C-42 skrev seg inn i både historiebøkene og Guiness rekordbok da det gjennomførte en vellykket testflyvning med syntetisk drivstoff. Foto: Royal Air Force

Debuterte med 100 prosent syntetisk drivstoff

Ikke bare oppnådde motoren like god ytelse som ved bruk av fossilt drivstoff, men det undersøkes også om syntetisk drivstoff kan bidra til å øke motorens levetid.

Publisert

Det ble skrevet flyhistorie da et fly av typen Ikarus C-42 tok av fra Cotswold flyplass i England i begynnelsen av november.

Flyet var nemlig det første i verden som fløy på hundre prosent syntetisk drivstoff, melder forskning.no. Det gjør det britiske forsvaret (RAF), som stod bak flyvningen, fortjent til en plass i Guinness rekordbok.

Gode resultater

I forkant av den 21 minutter lange flyturen ble det gjennomført omfattende testing av det syntetiske drivstoffet. Resultatene viste at motoren oppnådde like god ytelse som om den gikk på fossilt drivstoff, men på en lavere temperatur. Den hadde ikke vært gjennom noen form for ombygning i forkant av flyvningen.

Syntetisk drivstoff lages av hydrogen, CO2 og store mengder strøm. Drivstoffet er gjerne tiltenkt kjøretøy der drivlinjer som el eller hydrogen er vanskelig å realisere, som for eksempel store og kraftige fly, ifølge forskning.no.

Det britiske energiselskapet med den treffende tittelen Zero Petroleum står bak det syntetiske drivstoffet, som skal ha blitt produsert ved å utvinne hydrogen fra vann og karbon fra CO2. Vind- og solkraft har deretter blitt brukt til å generere syntetisk drivstoff av de to komponentene.

Testflyger i det britiske forsvaret, Peter ‘Willy’ Hackett, flyr over flyplassen i Cotswold med syntetisk drivstoff på tanken. Foto: Royal Air Force

Langt mindre utslipp

Ifølge det britiske forsvaret kan man redusere karbonutslippene per flytur med 80 til 90 prosent.

RAF er av den klare oppfatning at syntetisk drivstoff kommer til å spille en sentral rolle i driften av fremtidens raske jetfly.

– Mens grønn teknologi som el og hydrogen kan benyttes på mange RAF-plattformer, trenger høyytelsesfly et flytende drivstoffalternativ, som UL91, for å opprettholde operasjonell kapasitet, sier fagminister for innkjøp i RAF, Jeremy Quin, i en pressemelding. UL91 er en type blyfri bensin.

– Kan øke motorens levetid

Resultatene fra testflyvningen viser at syntetisk drivstoff ikke bare gir god ytelse. Det kan bidra til å øke motorens levetid, mener RAF.

Selskapet Zero Petroleum spesialiserer seg på å lage ikke-biologisk, syntetisk drivstoff ved hjelp av fornybar energi.

– Vi er spesielt stolte av at flydrivstoffet vårt Zero SynAvGas ble utviklet på bare fem måneder og fungerte uten noen form for modifikasjon på verken flyet eller motoren, sier administrerende direktør Paddy Lowe.

Omstridt effekt

Hvor stor klima- og miljøeffekten av flytende drivstoff er, er et noe omstridt tema, skriver forskning.no.

Blant skeptikerne er miljøorganisasjonen Bellona, som har forfattet en rapport som konkluderer med at drivstofftypen har tvilsom klimaeffekt.

Ifølge produsenten har de bare brukt fem måneder på å utvikle Zero Petroleum.

EU-kommisjonen er derimot mer positivt innstilt. Da de tidligere i år fremmet et forslag om å innføre en avgift på flydrivstoff, var det blant annet med en intensjon om å fremme syntetisk drivstoff.

Flere europeiske prosjekter

Nyheten om RAFs testflyvning kommer samme måned som det ble kjent at forskere ved høyskolen ETH Zürich i Sveits har laget et soldrevet anlegg som produserer drivstoff av luft.

Testanlegget fanger CO2 og vann fra luften. Molekylene splittes ved hjelp av solenergi og det dannes syntesegass, en blanding av hydrogen og karbonmonoksid. Pilotmodellen er bygget på taket av høyskolen i Sveits' største by.

I Norge har selskapet Norsk e-fuel opplyst at de har planer om å starte opp produksjon. Det første anlegget skal kunne lage ti millioner liter syntetisk drivstoff årlig. Man håper å kunne starte opp produksjonen på Herøya i 2023, ifølge en artikkel fra Norsk klimastiftelse.

I begynnelsen skal CO2-en fanges fra industriutslipp. Etter hvert er planen å gå over til å fange CO2 direkte fra luft.

Powered by Labrador CMS