Avinor kartlegger hydrogenløsninger på norske flyplasser
Starter omfattende mulighetsstudie.
Avinor tar et nytt steg i arbeidet med null- og lavutslippsluftfart. Selskapet har inngått avtale med Norconsult om å gjennomføre en mulighetsstudie for hydrogeninfrastruktur på norske lufthavner, skriver de i en pressemelding.
Formålet med studien er å identifisere hva som kreves for å etablere en lager- og fyllestasjon for hydrogen på en lufthavn.
Samtidig åpner Avinor for innspill fra markedet gjennom en egen prosess, der aktører inviteres til å bidra med teknologi, konsepter og ideer.
Ønsket er å styrke kunnskapsgrunnlaget for hvordan hydrogen kan lagres, fylles og distribueres trygt og effektivt både til bakkekjøretøy og – på sikt – til fly.
– Viktig å starte nå
Hydrogen trekkes frem som en av flere mulige teknologier for å redusere utslippene fra luftfarten. Men selv om hydrogendrevne passasjerfly ligger noen år fram i tid, mener Avinor at forberedelsene bør starte tidlig.
– Selv om det er noen år til vi vil se hydrogendrevne fly i kommersiell trafikk, trenger vi tid til å bygge erfaring med infrastrukturen som kreves på lufthavnene. Derfor er det viktig å komme i gang med dette arbeidet nå, sier Birgitte Johannessen, programansvarlig for hydrogen i Avinor.
Studien skal legge grunnlaget for etablering av testanlegg for hydrogen på norske lufthavner. Ifølge Avinor vil testing og demonstrasjoner i hovedsak starte fra 2027, mens forberedelsene begynner allerede høsten 2025.
- Dialogen med markedet så langt tyder på at det i første omgang er mest aktuelt å teste løsninger for bakkekjøretøy og fyllesystemer for luftfartøy, før eventuelle hydrogenfly er klare for operasjonelle forsøk.
Del av et større grønt skifte
Arbeidet med hydrogen kommer i tillegg til Avinors øvrige satsinger innen null- og lavutslippsluftfart, blant annet elektriske flyprosjekter og tilrettelegging for bærekraftig drivstoff (SAF).
Avinor forvalter 43 statlig eide lufthavner og leverer flysikringstjenester til både sivil og militær luftfart.
Selskapet beskriver hydrogen som en del av et teknologisk mangfold som kan bidra til å kutte utslipp og legge til rette for fremtidens luftfart i Norge.